Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  4 & 5

  

 

I Spanien er der indført bestemmelser, hvorefter ældre køretøjer kun betaler afgift som for moderne vogne med motorstørrelse under 5 spanske skattehestekræfter (laveste skatteklasse), hvilket i praksis medfører, at afgiften er meget lav.
   I U.S.A. er der i en række af enkeltstaterne indført særlige nummerplader for vogne fra før den anden verdenskrig, og der gælder for disse nummerplader særlig liberale regler dels med hensyn til den årlige afgift (hvor en sådan eksisterer) dels med hensyn til de tekniske krav til køretøjerne.
   I Danmark har justitsministeriet vist den imødekommenhed ved en cirkulæreskrivelse af 11. januar 1968 at give tilladelse til anvendelse af prøvenummerplader på motorkøretøjer af årgang 1927 eller tidligere til lejlighedsvis kørsel af teknisk-historisk art. Klubben påskønner selvfølgelig den imødekommenhed, der herigennem er vist fra ministeriet, men cirkulæreskrivelsen lider af den mangel, at den kun gælder køretøjer fra 1927 eller tidligere, hvorved i praksis udelukkes det store antal køretøjer fra årene 1928-1939, ligesom kørsel i udlandet ved deltagelse i international veteranbilrallies udelukkes.
   Den stadig stigende trafik har i de senere år bevirket, at kun yderst få ejere af veteranbilkøretøjer bruger disse til den daglige transport. I anledning af de tidligere forlydender i dagspressen om en forhøjelse af vægtafgiften har klubben fornylig foretaget en undersøgelse blandt sine medlemmer, idet man i medlemsbladet indlagde et spørgeskema.
   Der er til dags dato indkommet svar fra 222 medlemmer lig ca. halvdelen af medlemmerne. De pågældende medlemmer ejede og ejer 240 moderne brugsvogne, fordelt på praktisk talt alle de pågældende

 

medlemmer, og klubbens medlemmer vil således qua deres ejerskab af disse vogne komme til at deltage med deres andel af de forhøjede afgifter.
   De samme 222 medlemmer er ejere af 617 motorkøretøjer fra før anden verdenskrig, hvoraf de 178 er indregistreret, medens resten er under restaurering. For de 178 motorkøretøjer betales der i alt i vægtafgift 69.820 kr., eller i gennemsnit 390 kr. pr. køretøj.
   Det gennemsnitlige årlige kørte kilometertal med motorkøretøjerne fra før anden verdenskrig andrager 1750 km, og der betales således i vægtafgift 22,3 øre pr. kørt km.
   På grund af det ringe antal kørte kilometer betales der i øjeblikket en uforholdsmæssig stor vægtafgift for disse gamle motorkøretøjer. Da vægtafgiften sidst blev fordoblet var der en række medlemmer, der alvorligt måtte overveje at afmelde deres køretøjer, og en yderligere forhøjelse vil uden tvivl føre til at en række køretøjer vil blive afmeldt.
   Det totale årlige vægtafgiftsprovenu fra medlemmerne af klubben overstiger formentlig ikke i øjeblikket mere end 130.000-140.000 kr. og er således kun en meget lille del af det samlede provenu fra vægtafgiften, og såfremt der i et vist omfang finder afmeldelse sted kan slutresultatet selv efter en forhøjelse af vægtafgiften let bliver status quo.
   Det må imidlertid forventes, at de vogne, der bliver afmeldt, ret hurtigt vil

 

blive udbudt til salg, og da priserne på det internationale marked er væsentlig højere end i Danmark, vil der uden tvivl ske dette, at en række værdifulde køretøjer vil blive eksporteret, og dermed formindskes den i forvejen ikke alt for store bestand i Danmark af køretøjer af teknisk-historisk interesse.
   Såfremt det ærede folketingsudvalg vil være sindet at foreslå indføjet en bestemmelse, som af klubben ønsket, skal vi gøre opmærksom, på, at en sådan bestemmelse kan tænkes administreret på flere måder, der alle vil være lette at praktisere. Såfremt det vil være for besværligt at undlade opkrævning af den forhøjede vægtafgift i første omgang, kan det blot bestemmes at ejere af motorkøretøjer over 25 år gamle, kan få godtgjort den forhøjede del af afgiften ved henvendelse til amstuerne mod forevisning af kvitteringen for vægtafgiften og køretøjets indregistrerings papirer.
   Der kan også tænkes en ordning, hvorefter klubben fx. 2 gange om året samlet indsender kvitteringer for vægtafgift sammen med indregistreringspapirerne, og klubben påtager sig derefter fordeling af refusionsbeløbet. Denne service vil klubben gratis yde sine medlemmer, medens der for ikke-medlemmer kan være tale om at opkræve et ekspeditionsgebyr. Klubben har forstået at en lignende ordning praktiseres forsåvidt angår refusion af benzinafgift betalt af motorbådsejere.
   Såfremt det ærede folketingsudvalg er indforstået med selve princippet, vil der jo let i loven kunne indføjes en bemyndigelse for finansministeren til at udforme de nærmere bestemmelser.

Med ærbødighed
P. B. V.
Bent Mackeprang,

 

Papirløse vogne
DVK har modtaget følgende brev fra Direktoratet for Toldvæsenet:
   Klubben har rejst spørgsmålet om afgiftsberigtigelse efter loven om omsætningsafgift af motorkøretøjer mv. af veteranbiler, som købes her i landet, men for hvilke afgifts- og registreringsattest ikke kan fremskaffes, fordi oplysninger om køretøjets eventuelle tidligere afgiftsberigtigelse eller registrering savnes.
   I denne anledning skal man meddele, at direktoratet efter ansøgning i hvert enkelt tilfælde vil være sindet at meddele tilladelse til afgiftsberigtigelse efter vurdering for motorkøretøjer, som er produceret i året 1935 eller tidligere, og som har automobilhistorisk interesse, uanset at oplysninger om tidspunkt for køretøjets indførsel her til landet ikke foreligger. Det vil dog være en forudsætning for en sådan tilladelse, at ejeren af køretøjet til dækning af sit sædvanlige kørselsbehov har et andet motorkøretøj til sin rådighed.
   I andre tilfælde end de ovenfor nævnte vil tilladelse til afgiftsberigtigelse efter vurdering kun kunne forventes, når det dokumenteres at det pågældende køretøj er indført her til landet enten som fabriksnyt eller som brugt før den 8. juli 1957. Direktoratet må forbeholde sig ret til i det enkelte tilfælde at afgøre, hvad der i denne forbindelse kan anses for tilstrækkelig dokumentation for køretøjets indførsel.