Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  10 & 11

  

 

Wenkelmobil.

til hende. En historie om at bilen en dag gik midt over, efterladende fruen alene på den bageste halvdel mens manden kørte videre med den forreste viser en glædelig fantasi hos vore journalister. Familien Jacobsen holdt ud med den danske bil til 1906, hvorefter den blev solgt til C. E. Petersen i Lyngby og indregistreret D 327.
   X 3 var en 3½ HK VIVINUS fra Belgien. Den blev indregistreret af cykelhandler Jacobsen i 1903, for sidst i 1904 at blive solgt til grosserer Marryat Johansen i Horsens. På det tidspunkt havde Jacobsen endnu den danske vogn, så det ser ud til, at cykelhandler Jacobsen også begyndte at handle med motorvogne.
   Sagfører Kragh Møller i Guldsmedegade var ejer af X 4, en 4½ HK BERGMANN GAGGENAU. Den solgte han

 

i februar 1904 til cyklehandler Jensen i Randers.
   Ingeniør Jens Burch på St. Torv havde en STAR fra Wolverhampton med det lave fabriks nr. 97. Den blev i 1903 indregistreret X 5, og ingen ved, hvad det var for en type, eller hvad der blev af den. De første Star vogne var Benz-lignende 1-cyl. køretøjer.
   Hvornår X 6 blev indregistreret vides ikke, det var en OLDSMOBILE med fabr. nr. 16075, og den blev i 1907 solgt til grosserer Johansen i Horsens.
   Urmager Thomsen i Ågade var ejer af X 7, som var en i 1906 indregistreret 2-cyl. CLEMENT med fabr. nr. 3563. Det var byens største vogn, og den blev meget beundret dengang. Den blev solgt til hyrevognskørsel, og i 1908 indregistrede urmageren en 8 HK OLDS-

 

 MOBILE med fabr. nr. 21246 som X 7. Sit kørekort fik han i 1907, og det gav ham tilladelse til „at føre Automobilvogn på Staden Aarhus Grund". Af og til vovede bilister sig uden for byen, for politiet så igennem fingre med sådanne uregelmæssigheder. Han fortalte, at den tids bilister ofte fulgtes ad på søndagsturen, for at kunne hjælpe hinanden, hvis noget gik i stykker — og det gjorde det næsten altid. Engang var de en 5-6 vogne, som „drønede" hjem fra en tur til Silkeborgsøerne. På vejen indhentede de barske motormænd en række hestevogne fulde af damer. Da kvinderne hørte spektaklet af de kommende motorvogne blev de så rædselslagre, at de lod sig falde af vognene og lå og jamrede på vejen

 

spredt over en lang strækning. En anden gang mødte urmager Thomsen tyve dragoner til hest. Vognen skræmte hestene, som løb løbske og spredtes i alle retninger.
   X 8 var først ingeniør Jørgen Hoffmans OLDSMOBILE fra 1906, senere i 1909 hans mørkerøde 418 HK ADLER med fabr. nr. 32; den må have været købt brugt. Oldsmobilen blev købt af gasmester C. A. Nielsen i Graven, den brændte i 1914 under en udflugt til Karup.
   En WENKELMOBIL fra Tyskland med fabr. nr. 128 blev i 1907 indregistreret som X 9 af cykelhandler Petersen Danhøj. Den blev året efter solgt til cykelhandler M. Andersen i Brønderslev.
   X 11 blev indregistreret i 1906 af cy-

Brennabor.