Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  12 & 13

  

 

kelhandler Chr. M. Jensen i Skolegade, det var en 4½ hp DE DION BOUTON fra 1901 med fabr. nr. 102. Den blev i 1906 solgt til prokurist L. Dreyer i Kolding, hvor den kørte under Y 629.
   Manden, der holdt liv i disse gamle Århus biler, var cykelhandler Anton Rasmussen, også kaldet „Flyve-Ras", fordi han i en baggård på Nørrebrogade byggede en flyvemaskine, som det lykkedes ham at flyve 1 meter med uden for skydevoldene i Risskov. „Flyve-Ras" kunne reparere alt og få det til at gå. Han fik i 1907 indregistreret en 6 HK motorvogn som X 12. Den var uden mærke eller fabr. nr., og har sikkert været noget, han selv havde bikset sammen. X 12 blev i 1909 solgt til cykelhandler Rasmussen i Galten.
   Skomager Anton Sørensen Lybæk i Mejlgade, som syede sko efter mål, fik i 1910 indregistreret en brugt 4 HK CHRISTIANSEN fra Dansk Automobilfabrik som X 13. Inden tre måneder solgte han den til Brabrand Savskæreri, hvorefter den er forsvundet.

 

X 14 var en OLDSMOBILE indregistreret i 1906 (fabr. nr. 15813) og den tilhørte cykelhandler Andersen i Nørregade. Den blev i 1907 solgt til Simonsen & Nielsen i København og udskiftet med en 8/10 HK DARRAQUE, som kørte under samme nr. Darraquen endte i 1910 i Vejle.
   Snedkermester Fr. Bagger havde i 1907 en mørkegrøn REO kørende under X 14, og cykelhandler Anders P. Laursen i Volden begyndte med en Brennabor motorcykel inden han i 1910 fik indregistreret sin postkasserøde 6/14 HK BRENNABOR som X 15. Brennabor vognen anvendte han både som hyrevogn og privatvogn, hvad der blev af den, ved jeg ikke.
   En fortsat opremsning af numre bliver let ensformig, men det fremgår tydeligt, at cykelhandlerne havde tiltro til det nye køretøj før nogen andre, og at den lille Olds med styrestang har været motormændenes T-Ford. Den var pålidelig og god efter den tids forhold, og man var godt tilfreds med „one chug per telegraph pote".    
Ry Andersen.

Gudenå - løbet

Løbssæsonen 1969 indledtes med Gudenå-løbet lørdag den 10. maj. Starten gik fra Jysk Automobilmuseum i Gjern. Forinden var der lejlighed til at bese museet. Det var første gang, jeg var der i år, så straks efter at „den gamle" var parkeret, skyndte jeg mig ind for at se nyhederne: Ford A coupé 1930, Dodge Brothers 1929 og Peugeot 1922. Restaureringsstandard: ubeskrivelig — ta' selv op og se køretøjerne, det er en kilde til inspiration for det

 

man selv er i gang med hjemme i kælderen.
   Jeg benyttede også lejligheden til at se, hvordan klubkammeraterne havde løst problemet med montering af blinklys. Der var lige så mange løsninger, som der var biler. Ved at betragte lygtetyperne opdagede jeg, at Hella har en cirkulær dåse-formet sortmalet blinklygte, diameter ca. 50 mm, der også virker som refleks —ingen dårlig løsning som bagblink.

 

Forrest Dennis Hebsgårds Bugatti type 13 og derefter Mejer Larsens Chevrolet 1927.

Ved 14:30-tiden kørte den første vogn ud på ruten, der gik gennem Gjern Bakker, langs Gudenåen ind mod Silkeborg og videre til skovrider Christiansens domicil, hvor man skulle gætte (eller resonere) nogle data om bl. a. en Mathis, en Ford-son og en hestevogn. Der var fem minutter til rådighed til denne opgave. Videre kørte vi gennem Laven ned i „lavlandet" til Gammel Rye, hvor der var kaffepause – en god idé med denne kaffepause på vore ture. Denne første etape skulle køres med 30 kmt.
   Efter kaffen videre uden tidtagning til Himmelbjerget. Der var der god tid til at bese og sludre biler, inden det store kolde bord skulle indtages.
   Arrangementets tilblivelse skyldes Christiansen og Louring, der assisteret af 

 

fruerne fik det til at glide uden friktion. Vejret var med os, sol og let blæst, vi kørte på gode veje i det smukke Silkeborg-landskab, vi vil gerne komme igen til næste år.         
                                                  P. E. Hansen.

Kørsel på tid:
    Kaj Bach, Chevrolet 1937
    A. P. Laier, Chevrolet 1927 
Restaurering:
    Strøfer Hansen, Ford A cabriolet 1930
    Dennis Hebsgård, Bugatti 1911
     Jens Bredstrup, M. G. 1932
Gættekonkurrence:
    Arthur Andersen, Ford A coupé 1930 
     Ole Hiibbe, Ford A roadster 1931
Trøstpræmie:
     E. Petersen, Ford T 1925