Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  16 & 17

  

 

 

77 mm, slagvolumen 500 ccm. På indregistreringsattesten fra 1915 er sjovt nok opgivet egenvægt 78 kg, men cyklen vejer ifølge specifikationerne ca. 107 kg. Der er magnettænding og smøringen foregår ved håndkraft på den måde, at man holder øje med om udstødningen har den rette blålige farve. Der er stift bagstel, men fodbrædderne er som det kan ses på det store billede affjedret med små skruefjedre. Den eneste ting der ikke er færdigrestaureret, er det amerikanske Stewart speedometer, der sidder til højre på styret. Til venstre sidder en dåse med rude i — i dåsen er der en gammel lommekrydder, så man kan holde øje med tiden.
   Skagen-turen blev tilbagelagt i øsende regn i flot stil, 

 

 eneste uheld var et mindre koblingssvigt på slutningen af første etape Skagen—Skanderborg, men Aug. Bendt var klar igen næste morgen. 

Adler 5/11

Carl Johan Larsen er i gang med restaureringen af en topersoners Adler K 5/11, en model der kom ca. 1910. Adlers modelprogram var dengang temmelig uoverskueligt, 5/11 hørte til de små modeller, den var i sin oprindelige udgave med parvise cylindre. I 1912 blev det ændret til blokmotor. Ydelsen blev forhøjet og modellen, som da hed 5/13, var vist i produktion til 1920.