Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  20 & 21

  

 

 

 

Et sidste billede af Adler'ens motordele. Man kan kikke ned i krumtaphuset og i forgrunden ligger knastaksel og messing propper.

Et par nyheder på motorcykelsiden: Henning Fast har fået en Indian Prince, den encylindrede, ca. 1926. Den kan køre, men er ikke 100 % original, blandt andet savnes original karburator. – Henrik Hovmøller er ved at lægge sidste hånd på den sidevogn, der hører til hans Super-X, en særlig smal og smart model. – Ole Hein Christensen har ryddet ud i bestanden af motorcykler for at koncentrere sig om Rudge 2½ HK 1924 og den ældste Wanderer. Scott Flying Squirrel er solgt til Alex Waldorff og Visby-Jensen har overtaget Wanderer 1923, Harlev 1917 og BSA 1930. – Ole Hübbe har gjort et fund på Fyn, en topersoners Fiat 509 1926, i ret god og komplet stand, bortset fra hjul. – En af de vogne det er på høje tid at redde, er Fiat 500 ,Topolino". Der er bevaret forbavsende få af disse morsomme små vogne, formentlig fordi de har været svært udsat for tæring. Men Erik Christiansen har været så heldig at finde et meget sundt eksemplar, endda en cabriocoach, som er sat fuldstændig i stand, og malet meget korrekt i bourgogne-rød med sorte skærme. En af hans døtre fik den i julegave og har den som brugsvogn i København. – Åge Louring har overtaget to til af de vogne, Claus Ahlefeldt tidligere har importeret til og udstillet

 

på Egeskov veteranmuseum: Citroën Kløverblad og Peugeot Quadrilette. Da Louring som bekendt er perfektionist, får begge vogne hele armen. Peugeoten er færdig og udstillet, og en anden ny vogn i udstillingen er en Dodge 1929 Victory. – Ry Andersen mener ikke at Arnfasts Olds på forsiden af sidste nummer kan være identisk med nogen af de bevarede Curved Dash Olds'er her i landet – bl. a. fordi de alle har artillerihjul, hvorimod Arnfasts har trådhjul. Men der var andre Olds'er i Nordjylland: Godsejer Larsen havde i 1906 en med fabrikationsnummer 22214 og tandlæge Dolleris havde en med nummer 17965. Begge boede i Frederikshavn. Apoteker Hoffgård i Holstebro indregistrerede i 1905 fabr. nr. 21276 og Haislund i Struer havde fabr. nr. 22024 i 1909. Fotograf Hermansen, der fotograferede Arnfast, havde selv en Olds, fabr. nr. 7147, den havde X 1 og Ry Andersen tipper den til at være fra 1902. – Steen Hartvigsen har også solgt sin Erskine 1928 og har foræret sin DKW cabriolet bort. Til erstatning er foruden tidligere nævnte Ford T touring 1923 og Chevrolet 1927 coach indkøbt Chevrolet 1927 touring. –Ved åbningen af Limfjordstunellen 6. maj kørte en halv snes DVK-medlemmer i optog. – Jørn Jacobsen har solgt sin

 

Buick 1934 cabriolet til familien Strøfer Hansen på Vedstårup Teglværk. J. J. vil nu genoptage den afbrudte restaurering af sin Fiat 525S cabriolet 1930. – Dansk Vintage Motor Clubs detroniserede formand Bertie Tore har ifølge klubregistret i april-nummeret af Veteran and Vintage Magazine stiftet en ny klub, Vintage Automobil Societetet Danmark (prøv at sige det højt et par gange). Medlemstal: 17. –Stilling Jeppesen har erhvervet en Opel Super Six cabriolet, der skal aflaste den lukkede Chevrolet 1928 på varme sommerdage. – To bilforhandlere i Horsens har haft gamle biler i udstillingslokalerne. Horsens Motor Co. lånte P. E. Hansens Ford A phaeton til juleudstillingen og Garagekompagniet udstillede i februar Stilling Jeppesens 1937 Kadett sammen med en ny ditto. – Motor bragte i nr. 5 et par billedsider med kongens biler gennem tiderne. Så vidt vides er alle førkrigs-vognene gået til, selv om det for nogle år siden forlød, at nu afdøde Dagny Plum havde en af Fiat vognene hængende i loftet i en stue, da hun boede på Smidstrup Slot i Rungsted. Jeg har selv set at der var nogle svære kroge, men der var ingen spor af nogen vogn. Derimod findes formentlig alle efterkrigsvognene. Bentley'erne går som brugsvogne forskellige steder og P. P. Fuglsbjerg har 1948 Packard cabrioletten. Hudson'en er muligvis den, der ses på fotografiet i en Shell annonce, som blandt andet var i Motor nr. 7. – Viklit Graae Jørgensen har overtaget Poul Erik Mortensens to Buick Standard 120 1928 coach'er og har desuden erhvervet en 8-cyl. Nash ca. 1930. Bundkar efterlyses. – I Bent Mackeprangs arkitektfirma tales der vist mere veteranbil end huse; to af medarbejderne er blevet smittet af bacillen, arkitekt Adrien

 

Dubuis har overtaget Hanne Blunks Chevrolet coupé 1930 og ingeniør Ole Vølund har Chevrolet 1929, Ford T 1925 og det meste af en Overland 1923. –Henning Helmer har købt en Buick „60" 1937. – J. 0. Retz Johansen, som i forvejen havde en Plymouth PA 1932 sedan (og en Morris 8 roadster) har erhvervet en PA roadster. – Peter Mogensen har sendt os en liste over sine 13 biler og 9 motorcykler. Hvad vi ikke rigtig havde kendskab til i forvejen er: Chevrolet 1933 Master Sedan og ditto Master Coupé, Mercedes-Bent 170V cabriolet B 1938, Harlev 1.000 ccm 1926 og FN 1929. –F. C. Smith har solgt sin Fiat 501, endørs touring 1923. Køberen er foreløbig anonym, det er så vidt vides ikke noget DVK-medlem. – Finn Wodschow har gennem medlemsskat af en engelsk Morris klub erfaret, at hans Morris 8 sedan er af den såkaldte Pre-Series (altså før Series I) og bygget i efteråret 1934. Det er dog ikke nogen nul-serie i moderne forstand, idet der blev bygget 47.000 vogne, før Morris begyndte at kalde dem Series I. – Wodschow anbefaler i øvrigt på det varmeste den engelske klub – det er Morris Register, som er en sammensmeltning af Morris Eight Tourer Club og Morris 10/25 Register. Den har blandt meget andet godt udarbejdet en liste, der omsætter de gamle Morris reservedelsnumre til moderne BMC-numre. Adressen er: Morris Register, Beverley D. M. Hicks, 24 Houghton Lane, Loose, Maidstone, Kent. – De mange engelske Austin Seven klubber har sluttet sig sammen i et forbund, men sådan at hver klub fortsætter sin særskilte eksistens. – Kristian Lyngborg har solgt den ene af sine to åbne Fiat 508, den anden (ex-B. Mackeprang) ligger indtil videre på loftet. Til gengæld