Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  22 & 23

  

 

har han overtaget sin svoger, Theis Himmelstrups topersoners åbne Citroën 7A 1936. — Preben Dahlmann forvandt aldrig tabet af sin Morris Minor og har nu solgt sin Morris 8 og købt Kurt Skippers Minor. Søren Skovlund Hansens åbne Austin Seven er efter mellemlanding hos Preben Dahlmann endt hos Ole Riisager, den er dog kun brugbar som reservedele til hans lukkede 1933-model. Den blev i sin tid købt for at være fra 1927, men må nærmest siges at være årgang 34. — Under et besøg på Trafik-Historisk Museum for nylig fik O. Riisagers kone foræret Børge Kås Mack lastbil. Han var så uforsigtig at love hende den hvis den ikke startede på en omdrejning af håndsvinget. Den startede først på anden omdrejning. Hanne Riisager var storsindet nok til at sælge Mack'en tilbage til Børge Kå for en krone — til sin mands store ærgrelse. — Nyt fra Kalundborg-kanten: Egon Hansen er ved at være færdig med motor og gearkasse til sin Oryx touring 1913-14. Blokken er blevet svejst på kryds og tværs hos klokkesmeden i Vejle, der kan klare det mest utrolige, og cylinderarbejdet er lavet hos Andersen i Fruens Bøge, en af de sidste — måske den sidste — der kan bore cylindre fra neden i motorer med fast top. De meget specielle hovedlejer opgav FAG på forhånd, SKF forlangt seks ugers betænkningstid, men Fa. Hans Schrøder skaffede dem fra RIV i Italien på fjorten dage. Der lå såmænd tusind sæt på lager. Chassiset bliver færdigt i løbet af sommeren. 2 stk. Ford AA lastvogne har Egon Hansen overladt Lars Rysse. — Svend Ove Christensen i Sdr. Nyrug er nået langt med Ford T Tudor 1926 og Talbol Master cabriolet 1936. Det er Bratvolds, der bliver åben igen. — Nils Mahncke har solgt sin MG SA Tickford Foursome 1937

 

til en anden erfaren MG-mand, Henrik Baungård. Det må ligesom Talbot'en blive en kommende pinup-vogn her i bladet. —Det strømmer stadig til med ny medlemmer, og vi kan fortælle lidt om hvilke køretøjer de har. John Kunze: Ford A roadster 1928, AA 1929 1½ tons og A 1930 coupe, Ole Ohlsson: Chevrolet 1931 og Ford A, Iver Rye Knudsen: Morris 8 roadster, FN mc ca. 1918 og ukomplet Wanderer mc ca. 1910, Erwin Koster Kristensen: 3 stk. Morgan 1949, Lars Hartmann-Petersen: AC 2-liters touring 1935, Sv. Andenæs Johansen: Austin 7 1935, Johan Bjørnsen: bl. a. div. Opel modeller 1930-39, Knud Verner Jensen: Ford B og BSA Silver Star 1938, Fritz William Rasmussen: Chevrolet 1931 roadster, Jørgen Hansen: Ford T 1923 touring, Jørgen Timm: Oldsmobile 1926, Carl Otto Johansen: Chevrolet 1932, Sv. Erik Chemnitz Jørgensen: Citroën B.14G og C4F. —Henrik Grabow har fået en Chevrolet 1933 coach i god stand. — Poul Juel Hansen har overtaget den Vauxhall 1930 touring med håndsvingskaleche, som tidligere gik i København med navnet Nautilus påmalet — plus en reservevogn. Juel Hansen har desuden købt en BSA 1930 af Steen Hartvigsen. — Autogensvejser H. Lykkemark, Bøllingvej 7 i Ringsted, har meddelt klubben, at han har 50 års erfaring i svejsning af cylinderblokke og alt i aluminium — det er rart at få kendskab til de håndværkere af den gamle skole, der er tilbage. Steen Hartvigsen fortæller således om sadelmagermester C. Frederiksen, Rømøvej 14 i Nykøbing Falster, der har lavet oppolstring, indtræk og kaleche til hans Ford T i enestående fin håndværksmæssig udførelse, til særdeles rimelig pris. Se også ovenfor under omtalen af Egon Hansens Oryx. Fritz Heimburgers Eftf.,

 

Købmagergade 63-65 i København, er i stand til at renovere såvel metal som emaille i køleremblemer, også til små penge. — Fra Veteranen-Fahrzeug-Verband, Neckarsulm E. V. får vi løbende meddelelser om løbsarrangementer og de går videre til Flemming Sørensen og Henning Fast. Vi får også køb- og salgsannoncer fra denne klub, og der optræder ikke så få fra Czekoslovakiet med spændende ting som Tatra 1929-30, Alfa Praga, Aero 1933 osv. Interesserede kan henvende sig til B. Mackeprang.

Jørgen Ehrhorn har afløst P. E. Hansen som leder af Ford A Sektionen. Ehrhorn restaurerer Ford A og står midt i de problemer, der følger med dette arbejde. P. E. Hansen er færdig med sin Ford A touring og har kastet sig over de sekscylindrede Chevroletter.

Københavns Ford A Klub har skiftet formand. Henning Jensen er blevet afløst af J. C. Flindt. På klubbens generalforsamling blev et forslag om nedsættelse af et synsnævn godkendt. Det skal efterhånden syne alle Københavns Ford A Klubs medlemsvogne, til en begyndelse dog kun dem, der skal deltage i løbsarrangementer. Nævnet skal både kontrollere vognene sikkerhedsmæssigt og hvad angår originalitet. Det får ret og pligt til at udelukke vogne, der er farlige eller afviger for meget fra det originale. Ved alle indbydelser vil der blive vedlagt nærmere

 

retningslinjer. Til medlemmer af dette nævn et udpeget Henning Jensen, Svend Erik Lystlund og Michael Remark, hvoraf de to sidstnævnte også er medlemmer af DVK.


Den nydannede Randers Ford A Klub har foranlediget et optryk af Ford A instruktionsbogen. Den ny bog er en kopi af den originale danske, fremstillet i offset. Kopieringen er udmærket, snitbilleder af motor gearkasse m. v. er så tydelige at alle detailler ses. Bogen sælges for 15,—kroner ved henvendelse til Randers Ford A Klub, Egon Jensen, Ægirsgade 35, 3. tv., 8900 Randers.


Midtjysk Ford A Klub har taget initiativet til et Ford A Stævne med deltagelse af samtlige landets Ford A klubber, inklusive DVK's Ford A Sektion. P. t. (1. maj) er tidspunkt og sted på grund af koordinationsvanskeligheder ikke fastlagt, men man regner med at afvikle stævnet i Århus—Silkeborg området. I øvrigt holdes P. E. Hansen underrettet om sagens forløb, og Ford A ejere, der er interesseret i stævnet er velkommen til at søge yderligere oplysninger på telefon (05) 62 83 32.


I Horsens er der en Ford A Klub, som udsender et duplikeret blad, holder møder hver måned og kører orienteringsløb.


Københavns Ford A Klubs kendte materialforvalter, John Kunze, er blevet medlem af DVK, hvilket blandt andet giver sig udslag i et storstilet tilbud, som kan ses i vore annoncespalter.