Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  28 & 29

  

 

3 VOGNE
Kontakt formidles vedrørende følgende vogne fundet på autoophug: Ford A lastvogn (uden køler), højrestyret flustin fra først i trediverne, 4-cylindret Auto Union fra sidst i trediverne, de sidste to i meget fin stand.
Hans Peter Nielsen,

Stationsvej 4672 Klippinge, (03) 678/137.


CHEVROLET 1928

coach. Træværk fornyet. God i karrosseri. Sidst synet aug. 1968. Komplet og original.
(01) 97 41 43 (helst aften).


VAUXHALL 12 1939

4-dørs saloon. Kørt 138.000 km, hovedrep. ved 95.000 km. Ny dæk, ny karburator, nyt batteri. Sælges for højeste bud.
Fru Speyer,
Tværbommen 21, 2820 Gentofte,
 Gentofte 2994 V,
(p.g.a. bortrejse sikrest med skriftlig henv.)


CHEVROLET 1931 

coach. Indregistreret. Kr. 1.000.
Carl Nielsen,

Skt. Laurendivej 9,
8800 Viborg.


FORD B

2-pers. sports coupé med klap. Alt mekanisk i god stand. Ingen rust, ny kaleche. 120 HK V-8 motor.
Søren Stigård-Sørensen,
 
Stationsvejen, 5290 Marslev,
 (09) 95 12 81.

 

det af betydning, fordi her kan forholdsvis harmløse slitager ofte forårsage ekstraordinær stor frigang i rattet, medens man for gruppe 3's vedkommende kan regne med at stor frigang i rattet betyder nyt styrehus eller i hvert fald ny indmad i det gamle.
   Vi skal i det følgende se lidt på, hvordan forskellige former for slitage kan afhjælpes på forsvarlig måde.
   1) Styrehuse af denne konstruktion er næsten altid forsynet med en anordning til justering af endeslør i ratakslen. Slitage her er således nem at eliminere for så vidt den ligger inden for justeringsområdet. I modsat fald må nye dele til erstatning for de slidte fremstilles eller fremskaffes ad anden vej. Pas på hvis ratakslen er forsynet med kuglelejer. Ikke alle sådanne er beregnet til at kunne optage slid ved en akseljustering. Sådanne lejer, der er for slidte skal udskiftes.
   Slid i lejerne for styrearmsakslen (sektorakslen) kan kun udbedres ved at isætte nye lejer. Det kan her betale sig at tage under overvejelse om man skal modificere styrehuset til at tage en moderne olie-tætningsring i stedet for de gammeldags utætte filt- eller labyrimtætninger, hvor denne aksel træder ud af styrehuset.
   Det største problem optræder imidlertid ved slitage mellem snekke og snekkehjul. Man skal ikke lade sig narre af at snekkehjulet oftest er af bronze og snekken af stål og derfor tro at alt sliddet forekommer på snekkehjulet. Det er her som med andre lejringer: de to parter bør skiftes samtidig. Alt behøver imidlertid ikke at være tabt fordi nogen slitage optræder. Undertiden er snekkehjulet helt rundt og man har da den mulighed at bringe snekken i kontakt med en ubrugt del af hjulet, simpelt hen ved at dreje det om i en an-

 

den stilling. Herved er slitagen på hjulet elimineret og hvis slitagen på snekken er lille kan man opnå en tilfredsstillende funktion ad denne vej.
   Nogle konstruktioner har kun et sektor (cirkeludsnit)—formet snekkehjul. Det kan altså ikke lade sig gøre at dreje det om i en ny stilling. Til gengæld er enten snekke eller sektoraksel anbragt i en ekscentrisk lejring, der muliggør en justering, hvorved snekken stilles dybere i indgreb med sektoren. Ved en sådan justering er det af vigtighed at der, når rattet drejes, ikke forekommer steder, hvor det går stramt. Hvis dette er tilfældet må man med mærkeblåt finde de høje punkter og bort-skrabe dem. Pas på ikke at tage for meget, nogle få hundrededele af en millimeter er ofte nok. Det er heller ikke tilrådeligt at anvende slibepulver, idet de hårde korn sætter sig fast i bronzen og derved sliber på snekken under brugen.
   En afart af snekke og sektor styrehuset, er de typer, hvor sektoren er erstattet af en gaffel med en rulle, der følger den timeglasformede snekke. Rullen er oftest lejret i kugle- eller rullelejer og hvad der er sagt tidligere om den slags lejer gælder selvfølgelig også her. Skal ny snekke og rulle fremstilles, må man være opmærksom på at materialet bør være sej-hærdet stål, hvis overflade er indsat til stor hårdhed.
   2) Hvad der er sagt om styrehuse af konstruktion 1) gælder naturligvis også for dem af konstruktion 2), men i dette tilfælde er snekke og snekkehjul erstattet af en skrue, sædvanligvis med flerløbet gevind, ved hjælp af hvilket en møtrik bevæges frem og tilbage. Slitage viser sig her først og fremmest i møtrikkens gænger og midt på skruen. Skal man derfor afhjælpe slitage i et sådant styrehus, må

 

5 STK. FÆLGE
med hjulkapsler til 500x16, 525x16 dæk til Morris 8 eller Morris 10 1937-48 sælges.
F. Wodschou,
(01) 87 23 32.

FIAT-LYGTER BYTTES

Haves: 2 stk. lygter til Fiat 503, den sene type, den ene minus glas og parabol. Ønskes: Lygter til Fiat 501 (samme som tidligere type til 503). Eller andet (se mine andre annoncer).
O. Riisager,

Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk,
(01) 89 11 48.

TIL PLYMOUTH 1933

søges kølerprop, vandpumper og instruktionsbog.
Henning Fast,

Skovsbo, 5540 Ullerslev, 
(09) 391185.

INSTRUMENTER SØGES: 
Kombineret benzin- og vandmåler, Smiths X-40221 og tilsvarende kombineret amperemeter og olietryksmåler, Smiths-Lucas. Stand underordnet.
H. Thyrre,

Parken 9, 3480 Fredensborg,
 (03) 28 17 14.

5 HJUL TIL FIAT 509 SØGES 

715x115 eller 715x130 jernartillerihjul. Kaleckestaiii,, til samme vogn mangler jeg også. Instruktionsbog til Vauxhall VX 1931-32 lånes til kopiering eller købes.
O, Hübbe,

Skyttevej 11, 7000 Fredericia, 
(05) 92 58 01.