Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  20     side  30 & 31

  

 

ORIGINALT LUCAS
12 volt elektrisk motorhorn ønskes byttet til 6 volt.
F. Wodschow,
(01) 872332.

KOMPRESSORER

egnet til privat værkstedsbrug. Mange typer. Priser mellem 100 og 500 kroner. Ring eller skriv til:
Kaj Bach,
Strandgade 24,
3300 Frederiksværk,
(03) 345/Frederiksværk 370.

KØBES:

Forlygter og hjul til Fiat 5011503, forlygter til Citroën C4 og til Austin Seven. Lucas. Forlygte og baglygte, dynamo, motorhorn og instrumenter til Indian Scout 1927 og 1928. Alle andre dele til nævnte køretøjer har interesse.
O. Riisager,

Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk,
(01) 89 1l 48.

STUDEBAKER ERSKINE 1927-28
(Danmarks flotteste). 6-cyl. 2-dørs sedan med træfælge. Som ny overalt. Sælges til liebhaver.
Finn Hansen,

Høje Gladsaxe 32, 1. tv., 2860 Søborg,
(01) 69 38 12.

CITROEN B.14 1926

4-pers. lukket 4—dørs. Karrosseri tiptop. 5.000 km siden istandsættelse af motoren. 10.000 kroner.
Jørgen Strange Hansen,
 
HEllerup 3850.

 

man starte med at slibe skruen således, at dens gænger overalt er lige tykke og dens diameter overalt er den samme. Er møtrikken indvendig belagt med hvidt-metal, kan nyt støbes i og bearbejdes til rigtig pasning på skruen. Hvis møtrikken ikke har en sådan hvidtmetal belægning bør en ny fremstilles. Det er ikke klogt at forsøge sig med en eller anden form for belægning, der indvendig kan udfylde spillerummet, f. eks. hvidtmetal, hvis det ikke har været sådan fra starten, idet man nemlig er nødt til at bore møtrikken yderligere ud for at få plads til en rimelig godstykkelse i hvidtmetallet. Herved risikerer man at svække møtrikken for meget, således at der indtræder fare for brud, specielt i gængerne.
   Føringer for møtrikken må på tilsvarende måde undersøges for slid og i tilfælde af at det er for meget, bør nye føringer fremstilles og tilpasses.
   Generelt for disse to typer styrehuse er, at man her kan tolerere et ratslør op til ca. 30 mm på periferien af rattet, hvilket dog ikke bør forlede én til at nøjes med dette resultat, hvis der er den mindste chance for at forbedre det.
   3) Tandstangsstyrehuset virker som navnet antyder ved, at et tandhjul på ratakslen i indgreb med en tandstang bevæger denne fra side til side, når rattet drejes.
   Tandstangen styres af nogle føringer eller glidesko, som sædvanligvis er af bronze. Slitage på disse føringer kan give anledning til tandspillerum større end normalt og dermed til ratslør, men det mest normale er at sliddet ligger på tænderne, både på ratakslens tandhjul og tandstangen. Dette skyldes naturligvis at lastningen pr. cm2 er meget mindre på føringerne end den er på tænderne.

 

På et styrehus af denne konstruktion kan man ikke tolerere mere end nogle få mm (< 10 mm) ratslør på rattets periferi. Hvis der er mere, må man som tidligere nævnt tage skridtet fuldt ud, og enten få fremstillet ny indmad i styrehuset eller, hvis det er muligt, montere et nyt.
   En rigtig ting er smøringen af styrehuset. Fabrikanterne af de gamle køretøjer anbefalede ofte at anvende svær dampmaskinecylinderolie til dette formål, men i dag, hvor man har hypoidolier og tilsvarende fedt vil disse produkter være at foretrække på grund af deres større bæreevne, selvom det måske ikke er strengt nødvendigt at anvende så gode kvaliteter.
   Det vil forstås af det foregående, at det er ret kostbart at restaurere et styrehus, men set ud fra et komfort- og sikkerhedsmæssigt synspunkt, hvilket må komme i første række, må man efter min mening hellere spare lidt på maling og chrom end spare på de vitale dele, hvis man vel at mærke agter at køre med den restaurerede gamle bil.       
Fl. Sørensen.

Et svar
Som svar på de to breve fra en kreds af jyske og fynske medlemmer, der blev offentliggjort i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 19, har bestyrelsen sendt os de skriftlige referater af bestyrelsesmøderne 27. februar og 22. juni sidste år, hvor det oprindelige brev blev indgående drøftet. Det vil fylde for meget at trykke hele referatet, men vi skal forsøge at give hovedindholdet. Parenteserne er redaktionens.
   Det skal bemærkes at brevenes underskrivere har fået tilsendt de fuldstændige referater.

 

Yderligere en del uidentificerede manifoldpakninger. Gamle pakninger bedes medbragt eller sendt for sikker identifikation.
   En del ny Chevroletstumper sælges på Københavns Ford A Klubs vegne samlet for 200 kr., deriblandt mindst 20 knastaksel fiberhjul til Chevrolet 1929-31.
Sektoraksel med bøsninger til Chevrolet 1935-36.
Platiner til Ford V8 sælges.
Steyr 1920 køler i meget fin stand sælges eller byttes.

John Kunze,
Gl. Landevej 39, 2620 Albertslund, 
(01) 64 86 80.


PAPIRRULLER

til selvspillende klaverer søges. 
Kjeld Schouboe,
(01) 39 25 00,
efter 19: (03) 27 44 22.


CHRYSLER PLYMOUTH PF 1934
6-cyl. 2-dørs sedan, én ejer, kørt 170.000 km, stået i garage siden 1967. Udmærket gummi, forlygter uoriginale, kan beses
Ny Grejsdalsvej 21, Vejle,
(05) 82 00 35.