Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  21     side  4 & 5

  

 

geni. DVK burde, som man kender det i udlandet, og nu også i Københavns Ford A Klub, have et synsnævn, som kan udstede diplom for originalitet og korrekt datering.
   Som det vil være de fleste bekendt, er Trafik-Historisk Museum på Pedershvile ved Helsinge lukket. Der har været flere grunde til at museet måtte give op, men en af de vigtigste var givetvis, at det lå skidt. På en strækning hvor københavnerne kører stærkt for at komme op til sol og vand ved nordkysten, gider de ikke

 

 gøre en afstikker på flere kilometer til den ene side undervejs. Og skønt museets udstillinger blev stadig bedre og blev præsenteret glimrende, lykkedes det på grund af manglende midler til annoncering ikke at gøre museet til et udflugtsmål i sig selv.
   Nu er der planer om at genåbne i Rågeleje, men der forestår et stort slid for Børge Kå før det ny sted er gjort beboeligt. I det mindste skulle det ligge bedre publikumsmæssigt. Vi ønsker Børge alt muligt held.
                          O. Riisager.

Ford A samarbejde

Dansk Vintage Motor Club havde den 22. juni sat samtlige Ford A klubber i Danmark stævne for at drøfte et landsstævne. Der var repræsentanter for DVMC, DVK's Ford A Sektion, Nordjysk Ford A Klub, Randers Ford A Klub og Københavns Ford A Klub.
   Ifølge formanden for sidstnævnte, J. C. Flindt, var der kraftig diskussion af samarbejdet. Især blev DVK's Ford A Sektion stærkt kritiseret både i forholdet til andre klubber og over for egne medlemmer. Flindt skriver i Ford A Nyt, at en Ford A bliver tilsyneladende i DVK betragtet som et nødvendigt onde, men at dette lovede den ny leder af Ford A Sektionen at søge ændret i løbet af det næste halve år.
   I DVK må vi nok indrømme, at der ikke kan gøres det samme intensive ar-

 

bejde for Ford A ejere som i de specielle mærkeklubber, men det er ikke ensbetydende med nogen foragt for mærket. Vi behøver blot at nævne, at DVK's stifter og mangeårige formand, O. T. Neel, med særlig kærlighed hæger om familieklenodiet, noget så nært beslægtet med Ford A som en Ford B, at der i den nuværende bestyrelse er flere Ford ejere og at det ved de senere års DVK arrangementer adskillige gange har været en Ford A, det har hjemført første restaureringspræmie. Men naturligvis kan vi kun deltage i ønsket om det bedst mulige samarbejde.
   Det blev i øvrigt aftalt på Ford A mødet at holde landsstævnet den 24. august — vi håber at kunne bringe et referat i næste nummer.                                      or

 

 Reservedele

Reservedelsproblemer er velkendte i veteranbilkredse. De fleste autoriserede forhandlere har forlænget realiseret lageret af dele til tredivernes modeller. Derfor er det opløftende at kunne meddele, at Fa. Burchardt Nielsen, Horsens (kun en gros) til Chevrolet 1930 kan levere oliepumpe, knikser, kondensator, strømfordelerdæksel, benzinpumperep.sæt, bremse- og koblingsbelægning, ventiler m. m. Udstødsrør og dæmper kan bestilles fra Lydex.
   På ældre automobiler registreres kølevandstemperaturen ofte ved et motometer monteret i kølerdækslet. Disse motometre er meget vanskelige at opstøve i brugbar stand, og at finde dem som nye hos automobilforhandlere er umulig.
   Og dog kan de fås fabriksnye hos David Brown importøren. DB-traktoren var i slutningen af fyrrerne forsynet med motometer. DB-motometrene er viserinstrumenter, i modsætning til de ældre typer, der havde ordinær termometerskala. Motometret er sortmalet, men kan poleres, idet kapslen er udført af letmetal. Prisen er ca. 80 kr. 
                                      P. E. Hansen.
   P.S. At montere motometer i en bil med standardtemperaturmåler på instrumentpanelet svarer nogenlunde til at bruge både livrem og seler!

Veludført sadelmagerarbejde på gamle biler er en efterspurgt vare. Franz Kamtier, Drachmannsvej 21 i Fredericia, tel. (05) 92 23 37, har lavet perfekte kalecher på en række jyske vogne.
   Hvad skal man gøre, når man står med to forskærme, hvor bunden i reservehjuls

 

kasserne mangler? Horsens Karrosserifabrik, (05) 62 52 00, klarede sagen ved Oluf Olufsens Chevrolet 1932.
   Reservedele til gamle køretøjer er det primære problem ved næsten alle restaureringsprojekter. Derfor er det opløftende at konstatere, at Aksel Rasmussen, Storring Maskinfabrik pr. 8464 Galten, (06) 18 60 11/Stjær 89, har specialiseret sig i fremstilling og reparation af reservedele — også karrosseridele. Endvidere har Aksel Rasmussen opkøbt partier af dele, som videresælges til rimelige priser.
   Peter Ottosson har gode erfaringer med en meget veteranbilorienteret pladesmed Madsen på Søvej i Holte.
   I hvert fald de to store klæde engrosfirmaer Fogt og C. Olesen lagerfører ufarvet plyds som er lige det rigtige til indtræk i gamle vogne. Det ligger 1.30 m bredt, men det er dyrt, 100 kroner pr. meter. For ekstra 10 kroner kan man få det indfarvet efter ønske.

Kopitjenesten

Kopieringstjenesten efterlyser for tiden til låns:
   Instruktionsbøger, værkstedshåndbøger, reservedelskataloger og al anden litteratur vedrørende følgende modeller:
   Dodge DC 1930 (8-cyl.), Erskine 1927, Vauxhall VX 3½ liter 1932, alle Citroën modeller fra 1919 til 1929, Renault Monasix RY2, Opel 4120, Rovin, BSA G30-15, Plymouth 1933, Austin 1216, Indian 4, FN 350 og 500 ccm 1928-29, HarleyDavidson 1.200 ccm og Flying Twin ca. 1930, Chrysler „65" 1929, BMW 327 (og 327/28).
   Alt vil blive behandlet med største skånsomhed og returneret med anbefalet post.