Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  21     side  12 & 13

  

 

 

GIDEON

 

Dansk automobilfabrikations historie begynder omkring århundredskiftet og slutter med Triangel midt i halvtredserne. I dette tidsrum så en lille halv snes mærker dagens lys, nogle fremstilledes i ganske få eksemplarer, andre — efter datidens forhold — i et ganske anseeligt antal.
   Gideons fabrikationsperiode ligger fra 1913 til 1920. I løbet af syv år fremstilledes 184 automobiler af mærket, både som busser, last- og personkøretøjer. Gideon-fabrikken var beliggende Sønderbrogade 27-29 i Horsens, forbygningen ud mod gaden eksisterer stadig, men værkstedshallerne i gården er borte. Firmaet bag Gideon var Rud. Kramper og Jørgensen, Horsens, grundlagt 1891. Navnet Gideon var på det tidspunkt man begyndte automobilfabrikationen særdeles anerkendt inden for motorområdet. Medaljer og ærespriser for Gideon stationær- og bådmotorer fra udstillinger og pålidelighedsprøver i europæiske hovedstæder vidner om selskabets høje tekniske stade.
   I fabrikkens katalog nr. 9 fra marts 1913 omtales produktionen: Sugegasmotorer, råoliemotorer, petroleumsmotorer, motorlokomobiler til tipvognsbaner, flercylindrede skibsmotorer op til 120 HK. På katalogets sidste blad vises et billede af fabrikkens nyeste produkt, en touring-vogn: Gideon Turist-Automobil,
   I 1913 indledtes da sideløbende med ovennævnte produktion fabrikationen af Gideon. Samme år leveredes to touringer, dels til Dansk Manufaktur Industri, København,

 

 dels til R. Steen-Andersen, Maribo. I 1914 kunne Gideon leveres som drosche, omnibus, lastbil og touring. Paksedler fra alle leverancer er bevaret, og af dem fremgår de forskellige vognes tekniske data og kundens navn.
   I katalog nr. 10 fra 1914 omtales samtlige typer: Bivejsvogn (let 2 pers. roadster), Luksus Turistvogn (touring), Drosche, der også kunne leveres indrettet som limousine, Varevogn med udskiftelig karrosse til turistvogn, Omnibus, 1½ tons Lastbil og 3 tons Lastbil. Endvidere tilbød fabrikken Gideon udstyret med specielt karrosseri. De 184 biler man fremstillede i Horsens-fabrikken var 64 lastbiler, 32 omnibusser, 22 droscher og limousiner, 17 turistbiler, 10 brandbiler, 6 sygebiler og 33 elektriske biler til Københavns postvæsen. Postbilerne var forsynet med elmotorer af fransk fabrikat.
   Blandt firmaets øvrige automobilkunder noterer man sig Munke Mølle i Odense, Tuborgs Fabrikker og Teknologisk Institut i København.
   Følgende beskrivelse af Gideons opbygning fra katalog nr. 10 gør det klart for fagfolk, at mærket var et kvalitetsprodukt.
   „Motoren er 4-cylindret med alle Cylindre støbt i eet, men paa en saadan Maade at Cylindre, Mellemstykke og Bundstykke er støbt hver for sig, saa at Maskinen har de Fordele Bloksystemet frembyder, men ikke er behæftet med Ulemperne. Den er forsynet med automatisk Smøresystem og automatisk Forgasser.