Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  21     side  26 & 27

  

 

Ringkøbingløb

Som kærkommen afveksling for dem, der ikke benyttede sommeren til de store eskapader, havde familien Jacobsen, Ringkøbing i slutningen af juli arrangeret et løb omkring den vestjyske fjordby. E. F. Jacobsen havde lagt hele sin autoritet og dygtighed i arrangementet, og løbet blev den succes, det fortjente at blive. Alt klappede med perfektionistisk akkuratesse, ingen slingren i valsen, intet overladt til tilfældighederne. Tilmed havde man indflettet et par nyheder i det ellers traditionelle arrangement, men derom senere.
   25 vogne satte hinanden stævne i det strålende solskin. De fleste gamle kendinge, men dog også et par af de sjældnere sete. Af den gamle garde kan nævnes P. E. Hansens meget smukt restaurerede Ford

   A touring. Nu har jeg ikke meget forstand på Ford, men den grønne farve forekommer meget original og tidstypisk. De to BMW'er fra Århus- og Viborgegnen var begge med igen, og at Louring deltog behøver ikke nævnes, men derimod var det noget ganske nyt, at se ham komme slæbende med T'en på en trailer — amerikanske manerer. Nå, samme Louring var dog ikke ene om denne fremgangsmåde. Niels H. Petersens Overland ankom pænt pakket ind på slæb efter familiens moderne vogn. Løbets stjerne kom fra Fyn iklædt Ove Juhl Jørgensens Ford T sedan. Min ringe viden om Ford i erindring tør jeg snige mig til at kalde den et mestestykke af restaurering. Prøv at lægge mærke til lakken næste gang. Samme Ove Juhl Jørgensen
 

 må forresten have haft det hedt på turen i sin mørke jaket. Ret unødvendigt synes det, for selv i de tossede tyvere trillede man ikke rundt i den mundering. Og de medfølgende damer så meget bedre og sikkert også mere tidstypiske ud i den lårkorte mode. Laier og Mejer Larsen sås i deres henholdsvis åbne og lukkede Chevrolet 1927, mens Henning Fast kom i en noget ramponeret 1931 touring. Ældste deltagende vogn var Carl Jensens Ford T 1919, og når Fuglsbjergs De Soto er nævnt er ingen amerikanske vognmærker forbigået.
   De europæiske mærker var som sædvanlig i undertal. Foruden de to BMW'er var der M. Rasmussens Singer le Mans og Peter Jørgensens Vauxhall 1939. Jeg må med skam at melde tilstå, at det tog lang tid, før det gik op for mig, at den deltagende Opel Kaptajn fra Thisted ikke var en tilløbende efterkrigsvogn, men en 1939 model af avanceret design. Et lifligt pust var de tre deltagende motorcykler. Henrik Houmøllers restaurerede Super X 1927, Arhøjs imponerende Harley-Davidson 1930 med sidevogn og Arthur Andersens Matchlers 1933. Eneste københavnske deltager var P. Lykkeberg i sin Ford A roadster.
   Efter at have beundret vognene, hilst på gamle bekendte og drukket Jacobsens velkomstflaske, startede selve løbet fra værftet i Ringkøbing. Løbets første halvdel skulle køres med en gennemsnitshastighed på 40 kmt på grusveje). Det lyder ikke exceptionelt, men i betragtning af vejenes krogede og bakkede karakter, var det lidt af et job at indhente tabt tid. Det er første gang jeg mindes, at hastigheden var afpasset efter vognstørrelse og vejenes art. Man var ikke nødt til at køre rundt i et latterligt paradetempo. Når dertil lægges, at min 

 

chauffør (jeg siger ikke hvem) har for vane at købe is, benzin m. m. indtil flere gange undervejs tilbagelagdes de 40-50 km i et afsindigt tempo. Jeg ser endnu høns og små børn flagre forvildet til side ned i grøfterne. Mon ikke de fleste deltagere er enige om, at de vestjyske landskaber passer særdeles godt til veteranbilarrangementer. Der er tilpas langt mellem bebyggelse til, at man i lang tid kan trille uforstyrret rundt. Desuden er vejene knap så befærdede og grusvejene er nu slemt hyggelige. Ganske vist vægrer mange sig ved at bringe sit klenodie i berøring med sten og grus, men de gamle biler føler sig nu hjemme på disse veje. Nu skal udtalelsen om ubefærdede veje ikke tages for bogstaveligt. På hjemvejen sent om eftermiddagen fra Søndervig til Ringkøbing tørnede arrangementet sammen med den hjemadgående strøm af strandgæster. Jeg håber billedet giver en idé om den kilometerlange kø Mejer Larsen og Louring anførte. Forhåbentlig fandtes der ingen FDM-medlemmer med skrivekløe i de efterfølgende vogne. Både første og anden halvdel af løbet kørtes efter skitser, kendt fra adskillige tidligere løb. I pausen var der manøvreprøve og kaffe på kursusskolen i Hover. Manøvreprøven var af et ganske nyt tilsnit, og må vel nærmest sammenlignes med middelalderens ridderøvelser. Blot var hesten mekaniseret og en passager tumlede lansen. Ellers fortæller billedet af familien Louring bedre end ord deltagernes genvordigheder. Ikke alene var manøvreprøven morsom fordi den var ny, men det var for en gangs skyld ikke kun chaufføren, det hele afhang af.
   Desværre bør sidste afsnit af det ellers succesrige arrangement — aftenens festivitas — forbigås i hast. Alt for lidt personale medførte at middagen blev trukket ud til