Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  4 & 5

  

 

 fik jeg den besked, at det efter de nye regler var absolut forbudt at oplyse navne på tidligere ejere. Dermed røg tilsyneladende alle chancer for at få fat på gamle fotografier af vognen i dens vel-

 

 magtsdage, oplysninger om oprindelig farve og lignende. Arkivet eksisterer, i hvert fald går det tilbage til 1924, men oplysningerne i det er altså en statshemmelighed. 
                                     O. Riisager.

Meddelelser fra bestyrelsen

Dansk Veteranbil Klub har rettet en henvendelse til Centralregistret for Motorkøretøjer for at søge en mulighed tilvejebragt for en rykning af vægtafgifts-perioderne i tilfælde af at disse ikke løber i en sommer- og en vinterperiode.
   Formålet er at gøre det muligt for medlemmerne ved deponering af nummerpladerne hos forsikringsselskabet i vinterhalvåret, hvor de færreste anvender deres gamle vogn, at kunne få refunderet ½  års Vægtafgift.
   Ved ½ års deponering kræves der ikke nyt syn, men vores forsikringsgruppe B.23 i Assurance Instituttet er således opbygget, at der ikke bliver tale om en tilbagebetaling af forsikringen. Ved en forsikring i denne gruppe er vognen til gengæld brand-forsikret i deponeringsperioden.
Klubben er klar over at en rykning af forsikringsperioden er mulig ved regulær afmelding af vognen og derefter nyindregistrering på et passende tidspunkt, f. eks. 1. april eller 1. maj. Dette medfører imidlertid besværet og udgifterne forbundet med nyt syn.
I løbet af kort tid vil klubben også ansøge Finansministeriet om lempelser af veteranbilers vægtafgift, som det er realiseret i mange andre lande.
Den i martsnummeret af Bilhistorisk Tidsskrift 

 

  trykte henvendelse til Folketinget vil blive lagt til grund for ansøgningens formulering og yderligere statistisk materiale er indsamlet til underbygning af vore ønsker.
D.V.K. har også rettet henvendelse til Direktoratet for Toldvæsenet, for at få årgangene 1936-40 incl. med under ordningen om afgiftsberigtigelse efter vurdering i tilfælde hvor køretøjet er uden papirer eller importeres fra udlandet.
   Endelig vil formanden snarest indlede personlige forhandlinger med justitsministeriet for at søge ordningen med prøvenumre til veteranbiler udvidet, således at den i 1967 vedtagne 40-års grænse kan blive progressiv, i hvert fald indtil 1980 og således fra nytår medtage 1930 modellerne.
   Ved samme lejlighed vil der også blive søgt etableret samtaler med Statens Bilinspektion for at få klarere retningslinier for de motorsagkyndiges og bilassistenternes beføjelser ved syn af veterankøretøjer.
   Der har i det sidste halvår vist sig en tendens til store udsving i de forskellige distrikters syn på vore køretøjer og mange bedømmelser virker alt for tilfældige.
   Dansk Veteranbil Klubs forsikringsgruppe B 23 i Assurance Instituttet har nu cirka 50 medlemmer og der står en lille snes parat så snart de kan frigøre sig fra deres tidligere forsikring.

 

Hvis vi havde været en selvstændig gruppe (mindst 100 forsikringstagere) i 1969, havde der været cirka 64 % tilbagebetaling af præmien, så pænt har medlemmerne kørt.
   Da præmierne samtidig er meget billigere end i andre forsikringsselskaber og dette er den eneste mulighed for at kasko-

 

forsikre veteranbiler her i landet, må vi håbe at mange medlemmer nu melder sig til, så vi kan blive selvstændig gruppe i 1970.
   Skriv eller ring efter oplysninger og formularer, klubbens adresse, Soløsevej 53, 2820 Gentofte — telefon ORdrup 963 (efter kl.
19).                             B. Mackeprang.


SVEJSEKURSUS
I Horsens har klubben i samarbejde med den lokale aftenskole etableret en interessegruppe — udtrykket hidrører fra den nye fritidslov — i karrosseriopretning og -svejsning. Undervisningsprogrammet, der varer 60 timer, fordelt på 20 aftener, omfatter gassvejsning i 1, 1,5 og 3 mm plade, hårdlodning og udfyldning med tin. Endvidere tildannelse af simple karrosseridele og mindre rettearbejder. Kursus ledes af værkfører Erik Nielsen, Horsens, der med sine 25 år i karrosseribranchen har en stor fond af erfaring.
   Kursusprisen andrager 92 kr. — 20 kr. i indskrivningsgebyr + 1,20 kr. pr. undervisningstime, hvilket er under halvdelen af kursusprisen hos de teknologiske institutter.
   Såfremt fornøden interesse er tilstede i næste sæson, kan nye kurser arrangeres. Nærmere oplysninger fås ved undertegnede.
                                                
P. E. Hansen,

BLAZERMÆRKE
Foruden et knaphulsemblem arbejder bestyrelsen med planer om et blazer-mærke. Det vil komme til at koste 50 til 60 kroner, og for at bestyrelsen kan lodde om der kan sælges tilstrækkelig mange til at det bør sættes i produktion bedes interesserede allerede nu henvende sig til formanden.

 

NIMBUS REGISTER
   Henrik Houmøller, der har forfattet dette nummers hovedartikel, vil gerne starte et Nimbus register. Alle, som ejer eller har kendskab til gamle Nimbus maskiner bedes henvende sig til Henrik Houmøller. Adressen står på side 2.

EGESKOV?
   Der bliver næppe noget Egeskov rally i 1970. Sponsorerne mener kun at kunne afse penge til dette arrangement hvert andet år.
   Den foreløbige løbskalender for 1970 ser sådan ud:
30. maj: Gjern

20.
juni: Fredericia
11.
juli: Ålholm udflugt
      (se andetsteds i     bladet)

 
1.
august: Ringkøbing
22.
august: Juelsminde
29.
august: Hillerødløb
  5. september: Rally Århus III
I hvert fald de første fem datoer skulle ligge nogenlunde fast.
   Fra Czekoslovakiet har DVK fået indbydelse til et internationalt veteranbilløb fra 19. til 21. juni, arrangeret af Klub Historickych Vozidel i Ostrava, Formanden Jiri Vanék har tidligere (på engelsk) meddelt DVK at han gerne står til rådighed med oplysninger om czekoslovakiske bilmærker og fremskaffelse af biler og dele.