Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  10 & 11

  

 

Jens Bredstrups M. G. J. 1 1931.

Juelsmindeløb

 Vi havde arbejdet i 2 år for at få denne gamle M. G. i brugbar stand. Havde købt „vraget" hos Erik Hovgård, som kun ville sælge den til en mand, som ville lave den „færdig". Ry Andersen havde anbefalet bilen som et godt emne. Men husk, sagde Thorkild, det kan blive en skilsmissegrund at få sådan en bil i huset. Men det er nu gået alligevel, først mente nu Sisse, at det må da være en rigtigt Blærerøvsklub, denne hersens Veteranbilklub, så fin da denne gamle M. G. skulle pudses op. Men hun har skiftet mening, efter hun har haft  

lejlighed til at hilse på medlemmerne. Uanset om de er pen- og b!ækhusarbejdere, tømrer eller ingeniør, har de kun et i hovedet når vi er sammen, „gamle biler" og et kammeratskab uden lige.
   Vi skulle være færdig til det store Egeskovløb med restaureringen af denne M. G. J. 1 1931, og var også nået så langt, at den var gået gennem synet, der var noget kludder med bremserne. Ved næste syn erklærede den motorsagkyndige, at de engelske bilfabrikker s'gu aldrig har kunnet lave ordentlige bremser, undtagen hånd-

 

 bremserne. Og så hev han i håndtaget, så baghjulene slæbte. — Dagen før Egeskov-løbet sprængte vi toppakning og kunne ikke starte. Dagen før Juelsmindeløbet fik Rita, vor svigerdatter, en søn. Og så måtte min kone jo tiltræde som husmoderafløser, og kunne som følge deraf ikke deltage i turen som observatør. Det lykkedes for mig at få min svoger Børge med, og vi startede op på Juelsmindefærgehavn. Børge havde aldrig set så mange gamle, fine biler samlet på et sted. Og efter at vi havde fået et orienterende foredrag af vor gamle ven Mouritz om højrestyrede bilers fortræffelighed, om Henry Fords kejthåndethed, derfor blev alle Fordbilerne venstrestyrede. Om løvefarmen i Givskud, hvor vi skulle holde os fra, I bliver leme ædt, hvis I kører ind, advarede Mou-

 

ritz. Han fortalte også, at han i vinter skulle til at tune sin Singer op. Så kan hun rende op til tohundrede i timen.
   Vogn nr. 19, klar til start. Børge og jeg har aldrig kørt orienteringsløb. Vi fik noget papir stukket i hånden, med en masse små tegninger på af vejskilte med stednavne, kilometre og andre holdepunkter. Turen skulle gå ind over det skønne Bjerre herred. Børge og jeg var lidt uenige om visse steder, men efterhånden fandt vi ruten, og det gik gelinde altsammen. En mere vidunderlig tur findes ikke i Jylland, langs små idylliske søer, bække og skovpartier, bakker og dale gik turen. Midt under løbet trak et vældigt tordenvejr op, og vi måtte sætte topsejlet eller kalechen, hvad den nu hedder. Det er nu godt med disse højrestyrede vogne, sagde jeg til

Niels Meyer var tilfreds med dagens forløb. Bagved hans Opel 1.8 liter cabriolet og Meier Larsens Fiat 503.