Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  22 & 23

  

 

roende, nærmest er livsfarlig. Men Nimbus lod hånt om vejens tilstand, ja, den gik så roligt over de værste ujævnheder, at jeg næsten ikke tør omtale det her af frygt for at en eller anden vejautoritet skulle læse det og heraf slutte sig til overflødigheden af Roskildevejens udbedring. Også som bakketager viste Nimbus sig fra sin bedste side, de to lave gear syntes overhovedet kun at være nødvendige til sidevognskørsel, og motorens rolige, bløde gang og den fuldkomne mangel på vibrationer gjorde turen til en udsøgt fornøjelse."
   De vigtigste data for Nimbus er: Vægt uden udstyr ca. 140 kg, 4 cylindre, boring

 

 60 mm, slaglængde 66 mm = 746 ccm. 7 hestekræfter (ved moderat hastighed, som fabrikken udtrykte det). 2.9 danske skattehestekræfter. Benzintanken rummer ca. 12 liter, hvoraf 1½ i reserve. Motorens krumtaphus er af poleret aluminium, cylindrene er støbt enkeltvis og har sidestillet udstødningsventil og topventilet indsugning. Ventilerne er lige store. Stemplerne er af støbejern med polerede toppe, 2 stempelringe og 1 oliering. Stempelpinds-lejerne af fosforbronze. Krumtappen er sænksmedet i ét stykke stål, med 3 hovedlejer, såvel hovedlejer som plejlstangslejer er af fosforbronze foret med hvidmetal. Knastakslen løber i kuglelejer, dre-

 

Henrik Houmøllers egen Nimbus med den første ejer,

vet med et tandhjul på selve akslen og tandkrans på svinghjulet. Den trækker ved hjælp af en excentrik oliepumpen, der er af stempeltypen og yder ca. 1½ liter i minuttet ved jævn hastighed. Pumpen pumper olie i hovedlejerne og i en oliebakke i bunden af motoren, i oliebakken er der nogle fordybninger som plejlstangslejerne dypper i, så olien bliver slynget rundt i krumtaphuset, hvorved stempler m. m. bliver smurt. Oliebeholdningen er 3 liter og forbruget ca. 1 liter pr. 1000 km. På venstre side af motoren en fiks oliemåler, man skruer blot en hul, lukket møtrik af, og inden under den er der en pind med en flyder i den anden ende, på pinden er der nogle tal og man kan aflæse hvor meget olie der er på motoren. Endvidere kan man kontrollere om oliepumpen

 

virker ved at aftage en lille skrue på højre side af motoren. Koblingen er af oliebadstypen, med 15 plader, der ligger inden i svinghjulet. Fra gearkassen, der er bygget sammen med motoren og har 3 gear, bliver kraften overført til baghjulet gennem en kardanaksel og kron - og spidshjul.
   Magneten er en Bosch, type TZA4. Tændkablerne er samlet i et beskyttende fiberrør. Karburatoren er af egen konstruktion og fabrikat. Nimbus har 28 x 3 tommer hjul med 40 eger.
   Som ekstraudstyr kunne leveres: Elektrisk lysanlæg med særskilt dynamo, med lyskaster, akkumulator, amperemeter og kontakter sammenbygget i ét aggregat, der er lige til at anbringe på styret med 2 bøjler. Speedometer, som regel Corbin, der