Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  24 & 25

  

 

går op til 130 kmt. Bagsæde af eget fabrikat, eventuelt med værktøjskasse. Nimbus blev altid leveret i en sort ovnlakering uden nogen form for staffering. Navnet var malet i guld i den kendte svungne skrift på tanken (stelrøret). I øvrigt har jeg aldrig set en restaureret Nimbus eller et billede af en hvor navnet er malet korrekt. Det er rigtigt at Nimbus varemærket i brochurer og reklamer har fanen på N'et helt hen til b'et, men på alle samtidige fotografier og reklamebilleder af selve cyklen kan man se at på den går fanen kun lige hen over begyndelsen af m'et.
   I tidens løb blev der foretaget nogle ændringer på Nimbus. Ved modellerne før motor nr. 13 er det svært at holde styr på ændringerne, da disse cykler nærmest må betegnes som prototyper, hvor der blev ændret fra det ene nummer til det andet. Fælles for nr. 1 til 13 er den tobenede forgaffel med 2 synlige skruefjedre. Fra nr. 13 til 500 blev der brugt en trebenet gitterforgaffel. Denne forgaffel blev fra nr. 501 afløst af en mere solid tobenet. Ved nr. 302 ændredes topstykkerne for indsugningsventilerne. Vippearmens aksel, der før havde været 
med split i hver ende,

 

 blev afløst af en med bolt med møtrik. Igen ved nr. 501 blev der ændret ved topstykkerne, før var de nærmest trekantede, med tilførsel af gassen mellem cylinder nummer 1 og 2 og mellem 3 og 4, nu gik man over til at tilføre gassen mellem cylinder 2 og 3, hvorved også indsugningsmanifolden blev ændret fra at være toarmet til at være enarmet. Plejlstangs- og krumtaplejer blev gjort sværere, plejl-

 

stangslejerne blev 30 mm i diameter mod hidtil 25 mm. Desuden blev der, ligeledes fra nr. 501, isat tryklejer ved spidshjulene i kardanoverføringen. Disse ændringer fordrede igen et sværere krumtaphus.
   Til Nimbus havde Fisker & Nielsen konstrueret en sidevogn. Den blev spændt fast til maskinen med 4 kugleled. De 2 øverste var indstillelige så man kunne rette maskinen op. Karrosseriet hvilede på 2 femlags fjedre. Under det fjedrende, polstrede sæde var et magasin. Desuden en stor kortlomme i betrækket. Sidevognen blev leveret i sort med guldstafferinger og navnet i guld på døren.
   Nimbus deltog med held i en del løb på landevejene og fx. på Glostrup banen. Blandt de fineste resultater kan nævnes: Vinder af Paris-København både i 1921 og 22, i 22 i ny rekordtid, vinder af Odense-Berlin-Odense 1922 og 23, i 22 kom to Nimbus i mål flere timer før nogen anden motorcykel.
   Den nuværende direktør for A/S Fisker & Nielsen, Erik Fisker, har oplyst følgende produktionstal i de forskellige år:

 


1920: motor nr. 1 til 10
1921: nr. 11 til 60
1922: nr. 61 til 220
1923: nr. 221 til 500
1924: nr. 501 til 700
1925: nr. 701 til 890
1926: nr. 891 til 1030
1927: nr. 1031 til 1200
1928: nr. 1201 til 1252
Disse tal skal muligvis tages med en lille smule forbehold, da Nimbus i 1924 både i instruktionsbogen og reservedelskataloget skriver at de første maskiner blev lavet i 1919.
   De 1252 „Busser" blev spredt over store dele af verden. Der blev eksporteret til næsten alle lande i Europa og til Sydafrika, Australien, Siam, Borneo og Kina. Det ligger i sagens natur at det kun har været ganske få eksemplarer til hvert land. Den dag i dag findes der en Nimbus på det tekniske museum i Prag, og for et par år siden var der udbudt et eksemplar til salg i Canada. Endvidere fortæller rygter