Han lånte straks 300 kroner af sine forældre og tog afsted.
I USA arbejdede han på en fabrik for elektromotorer i Chicago og avancerede til konstruktør. Han
holdt sit løfte til moderen om at komme hjem efter tre år. I 1905 blev Fisker konstruktør hos Ths.
B. Thrige i Odense, men året efter rejste han igen til København og startede sammen med værkfører
Nielsen firmaet Fisker & Nielsen på Vesterbro med elmotorer som speciale. Det var på et
tidspunkt da man mange steder gik over fra håndkraft til elektrisk drift. I 1910 skiltes Fisker og
Nielsen. Nielsen ville blive ved med at lave motorer, Fisker ville starte på støvsugere.
Ideen til at lave motorcykler fik P. A. Fisker vist nok inden han
selv nogensinde havde siddet på en. Han anskaffede en belgisk FN – og det har jo nok været den,
der gav ham smag for den firecylindrede motor. Men det vigtigste for ham var at maskinen ikke som de
fleste tidligere måtte ligne en cykel. Fisker var ikke skræmt ved tanken om at tage konkurrencen op
med udenlandske fabrikater på et tidspunkt da samtlige danske motorcykelmærker af betydning var
gået nedenom og hjem. Og alt skulle laves på hans egen fabrik på Peter Bangsvej, selv lygte og
horn.
Den første type blev kvalt i fødslen. Den skulle have haft
motoren i baghjulet og passagersæde mellem føreren og styret. Fisker tegnede og tegnede, nogle af
tegningerne blev udført i naturlig størrelse med kridt på fabriksgulvet. Der blev fremstillet
håndlavede dele, og når Fisker og hans medarbejdere var tilfredse tog han stumperne med hjem og
satte dem sammen. Det meste blev kasseret om og om igen.
Den første firecylindrede motor, der blev sat i et stel, havde
ventilerne på siderne, og de blev så varme at de brændte Fiskers bukseben i stykker. |
|
Det problem løste Fisker i første omgang ved at bruge viklers –
men så blev ventilerne flyttet. Prototypen var bygget efter P. A. Fiskers eget behov og havde
26" hjul, men uheldigvis (eller heldigvis) var denførste kunde en meget høj mand, kunstmaler
Th. B. Dahl, og det medførte at stel og forgaffel blev bygget om og der kom 28" hjul på cyklen.
Navnet Nimbus – glorie – valgte Fisker af hensyn til
eksportmarkedet, det skulle kunne siges på alle sprog. Og Fisker var klar over at den bedste reklame
var at maskinen gjorde sig gældende i den tids hårde landevejsløb. De første sportsbedrifter med
Nimbus blev udført af Fisker selv og hans nære medarbejdere Henriksen og Rasmussen. |