Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  28 & 29

  

 

   Danske eventyrere har været langt omkring i verden på „Kakkelovnsrør", ligesom senere på den moderne Nimbus. Så sent som i 1949 var et par unge mennesker på en 16.000 kilometer lang tur Europa rundt med et 25 år gammelt Kakkelovnsrør, sidevogn og 500 kg bagage. Det skal dog siges at den til sidst slog en plejlstang ud gennem cylinderen og måtte med toget hjem.

Nimbus nr. 1 eksisterer ikke, men nr. 2 står på Danmarks Tekniske Museum. Den har personsidevogn, hvilket må være noget af en tilsnigelse, da den i over tyve

 

år gik som varecykel for Fisker & Nielsen selv i København og omegn, indtil den i 1941 blev pensioneret og anbragt i firmamuseet. Den vist nok ældste Nimbus i privat eje er nr, 10, som befinder sig hos automekaniker Gunnar Wenderby i Haderslev. Henrik Houmøllers egen Nimbus hører også til de ældste, den har nr. 49.


I 1954 kan man i Nimbus Nyt læse at fabrikken på det tidspunkt regner med at der endnu er 300 kakkelovnsrør i brug. Eller 25 procent af hvad der blev fremstillet.                       or

Rally Århus II

   Lørdag den 6. september inviterede Århus Festuge i samarbejde med KDAK Sport i Århus gamle køretøjer til Rally Århus II. 34 veteranejere efterkom opfordringen. Første start gik fra Vejle Nord kl. 10, med to minutters interval fik man afsendt de 23 biler og 11 motorcykler ud på første etape med mål på Ejer Bavnehøj. Der var der to timers pause, således at frokosten kunne indtages i ro og mag. Herfra kørtes videre til mål i Moesgårdskovene syd for Århus. Ruten kørtes som orienteringsløb i to etaper med afmærket rute på kort, tids- og rutekontroller og med en gennemsnitshastighed på 34 kmt, hvilket egentlig er en høj gennemsnitshastighed for et ældre køretøj. Denne form for kørsel afholder nogle fra at deltage, men virker tiltrækkende på andre. Rally eller ikke-rally — konkurrencemomentet er til stede og man gribes af det, man kører

 

extra hurtigt på de lige stræk for at vinde tid — tiden var en mangelvare ombord i de fleste køretøjer — men er den gamle i perfekt mekanisk kondition, lider den ingen overlast.
   Efter opsamlingen i Moesgård kørtes samlet til Århus Rådhus, hvor man efter en kort velkomst og præsentation havde et par fritimer inden middagen på Hotel Atlantic, der afsluttede arrangementet. I øvrigt med en halv times forsinkelse i det ellers præcise og velgjorte rally, måske skulle man forhale til et andet Århus-hotel eller -restaurant i 1970.

Rally-vindere blev: 
Automobiler:
A. P. Laier, Horsens,
    Chevrolet 1927           0 strafpoint.
K. E. Pedersen, Skive,
    Ford T 1925               4 strafpoint

 

 

Restaurering:
Juhl Jørgensen, Skrillinge, Ford T 1927. Længst vej for at deltage:
Peter Jørgensen, Nordborg, Vauxhall 1939.
                                                P.E. Hansen.

 

 Efterlysning

Kopieringstjenesten efterlyser til låns til kopiering instruktionsbøger osv. vedrørende: Fiat 500 (førkrigs), Plymouth PA 1931-32, Germania mc 1903, Dodge DC 1930, Erskine 1927, Vauxhall VX 1932. Alle Citroen 5HP og IOHP, Renault Monasix, Opel 4120, Rovin, Plymouth 1933, BSA G30-15, flustin 1216, Indian 4, FN 350 og 500 ccm 1928-29, Harley-Davidson 1.200 ccm og Flying Twin, Chrysler „65", B.M.W. 327 og 327128.

      Henvendelse bladets redaktion.


Der kom deltagere langvejs fra til Ford A Stævnet i Jylland i august. Her Erik Jeppesens og Gert Brødsgårds lastvognsmodeller fra henholdsvis 1930 og 28.