ses da den var juleudstilling hos Dodge importøren Skandinavisk
Motor Co. for et par år siden, og den deltog, da Kirchheiner endnu levede, i et optog fra
Charlottenborg til Forum i København i anledning af en biludstilling i 1964. Et virkeligt
bevaringsværdigt køretøj, der var holdt aldeles originalt gennem de mange år af én ejer. - - -
Holst Jensen har fået en D.K.W. 350 ccm motorcykel fra 1931. - - - Fuglsbjerg har købt O. T. Neels
Pierce Arrow og har fået en Peugeot i pension med forkøbsret. - - - C. C. Sinding har solgt sin
Humber Snipe 1934 til mekaniker Bach i Bloustrød, et kommende medlem af DVK. - - - Fuglsbjerg har
også overtaget Sv. Dråbys Terraplane. - - -
(fortsat fra side 19)
pusle med, at jeg føler trang til at dvæle ved dem.
Den ene var de håndtag på motorhjælmen, som bruges til at lette denne hver gang, man
vil undersøge, hvorfor motoren går så godt. Det ene af disse håndtag var defekt, og det andet var
væk. De ligner i øvrigt nogle, isenkræmmeren har i pæn sortlakeret udførelse til at sætte på
kommodeskuffer. Men isenkræmmerens er for klodsede, — helt uden den stil, Ford havde forlenet sine
med. Håndtaget er fremstillet af et stykke plade, som er bukket om, så det danner et elliptisk
tværsnit. Det er til at finde ud af, men hvorledes kan dette profil bøjes, uden at det klapper
sammen?
En dag, jeg stod og loddede, kom inspirationen. En kærne af loddetin blev fremstillet og
pladen blev bukket omkring den; så havde man det rigtige profil. |
|
Derefter blev profil med kærne bøjet over en skabelon og
sluttelig blev tinnet smeltet ud. Så manglede blot fastgørelsen af håndtagene på hjælmen. Det
sker på den måde, at kanten af et 4 mm hul i hver fodplade bertles rundt om kanten på et 3/8"
hul i hjælmen. Hertil måtte jeg lave et særligt værktøj, som enhver, som måtte få brug for det,
kan låne hos mig. — Ja, — kære ven og Ford-ejer, hvis dine håndtag er sat på med bolte, så
ved du nu, at det er galt.
Mens vi sludrer om loddetin, kommer jeg til at tænke på strålespidsreguleringsstangen.
Den originale manglede. Selve stangen er af 1/4" rundt stål, så det er der ingen ben i. Men den
karakteristiske knap med øret på, er af en zinklegering, og det var straks lidt mere problematisk.
— Et stykke tagrende, jeg havde stående, blev smeltet og hældt i en til formålet fremstillet
form. Ganske vist var jeg klar over, at zink normalt trykstøber. Men da sådan noget lå uden for
mine muligheder, var det da et forsøg værd at lade som om, man ikke vidste det. — Den gik nu ikke.
Overfladen blev porøs og ujævn, og hele herligheden var lige til at smuldre i fingrene.
Så var det, at loddetinnet atter bragte inspiration. Zinken blev smeltet igen og lidt loddetin
blev puttet i, og efter et par forsøg med vekslende tinindhold kronedes eksperimentet med held.
Knappen blev hård og stærk og lod sig polere, så den skinnede.
Af alle de håndværk jeg forsøgte mig i under restaureringsarbejdet, fyldte
autolakereriet mig med den største ydmyghed og beundring for fagets udøvere. Det var en
tålmodighedsprøve og blev aldrig det fuldkomne. Men når vognen pudses og poleres og betragtes fra
nogen afstand, ligner den en Ford T, som de så ud dengang, de dominerede den kørende trafik: |