Man kan somme tider til veteranbilløb, hvor tidstypisk påklædning
er tilladt, konstatere, at folk gør sig de besynderligste forestillinger om, hvordan deres forfædre
var klædt på, når de kørte i bil eller på motorcykel. Høj hat eller bowler har faktisk aldrig
rigtigt været sagen i den sammenhæng, endsige krinoline og kyser fra H. C. Andersens tid.
Moden skiftede lige så hurtigt i bilens barndom som nu. Høj hat og diplomatfrakke var
passé på Ford A-modellernes tid, og charlestonkjoler var håbløst umoderne i trediverne. Men der er
klassikere, som står sig den dag i dag. Den lange læderfrakke med tilhørende lædermotorhjelm,
eller sort gummifrakke og sort |
|
kasket med blank skygge, som den passionerede motorsportsmand var
iført i tyvernes slutning, kan man stadig få, fx. i den gamle forretning Motordress i Blågårdsgade
i København. Til det rigtige udstyr fra tyverne og helt op til anden verdenskrig hører også den
hvide lærredsmotorhjelm, der i hvert fald for et par år siden kunne fås for så lidt som kr. 4.50
En motorhjelm i hvidt skind, let foret, kan fås for et halvt hundrede kroner i Tøj- og Skindhuset,
Istedgade 9, tæt ved hovedbanegården. Den er både smart og særdeles praktisk, når man er i åben
vogn.
Mange vil have været ude for benzintanke og benzinrør, der er
klistret til af en gummiagtig masse, som har aflejret sig i tidens løb. I de amerikanske Rolls-Royce
ejeres blad „The Flying Lady" har Ib Wiboe Hansen fundet nogle nyttige tips om fjernelsen af
substansen — og „The Flying Lady" har selv hentet oplysningerne i en Gulf annonce for benzin
til marinemotorer !
Afsætningen af den gummiagtige masse afhænger af benzinens kvalitet, af hvor længe
benzinen bliver stående i beholderen, henholdsvis rørforbindelser osv., og endelig er afsætningen
særlig stor i kobbertanke og -rør. Der kan forekomme afsætninger på op til fem centimeters
tykkelse på bunden af en tank. |