Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  36 & 37

  

 

KONTINGENTFRI
Bestyrelsen har besluttet at fremsætte lovforslag om at 67-årige med mindst 10 års anciennitet i klubben bliver kontingentfri. I forventning om at lovforslaget bliver vedtaget næste år vil kontingentfriheden i praksis komme til at gælde allerede nu fra nytår. Foreløbig kommer den i hvert fald til at omfatte Alfred Frydenberg og Johan Frederiksen — hvis der er andre, vil bestyrelsen gerne have besked.

GIDEON
Hr. Edgar Hansen hos fa. Fisker og Nielsen oplyser, at Gideon hyrevognen fra Horsens på side 17 i sidste nummer må være ældre end 1919. Han flyttede nemlig fra Horsens som tiårig i 1919 og havde da i længere tid haft det job at pudse netop denne vogns horn for vognmand Petersen. Det indbragte 5 øre om ugen.

SVENSK RIGSFORBUND

Det svenske Motorhistoriska Riksförbundet er nu en realitet. Forbundet repræsenterer samtlige svenske veteranbil- og motorcykelklubber i Sverige, med tilsammen over 1.800 medlemmer. Direktøren for det svenske tekniske museum, Sigvard Strand, er valgt til formand.
   Forbundet har allerede optaget ny og energisk kontakt med myndighederne for at få løst veteranbilisters og -motorcyklisters problemer i forhold til det offentlige.
   

 

  MHR vil blive tilsluttet en af de to store svenske bilklubber M eller KAK —der svarer nogenlunde til henholdsvis FDM og KDAK herhjemme. Begge klubber er meget interesseret i samarbejde, men det ser for øjeblikket ud til, at MHR vil foretrække tilknytning til M, fordi det byder på flest praktiske fordele (og lige som FDM er det største).

ALHOLM-UDFLUGT
Niels Meyer og Henning Fast påtænker at arrangere en tur til Ålholm Automobil Museum omkring den 12. juli 1970. Turen vil vare 2-3 dage og der overnattes på moteller og campingpladser. Der vil ikke blive nogen konkurrence på turen, kun en udflugt, hvor man rigtig kan få snakket gamle biler. Eventuelle interesserede bedes kontakte Henning Fast, så vi kan se hvor stor søgning der vil blive. Nærmere oplysninger kommer i næste nummer.

               H. Fast, Skovsbo, 5540 Ullerslev.

BELGISKE HJUL
Jørgen Harup gør opmærksom på, at de hullede hjul, der var på Citroën Traction Avant coupéen på billedet i sidste nummer af bladet ikke kan siges at være uoriginale. De forekom på belgisk fremstillede eksemplarer.

 

 

 

Man kan somme tider til veteranbilløb, hvor tidstypisk påklædning er tilladt, konstatere, at folk gør sig de besynderligste forestillinger om, hvordan deres forfædre var klædt på, når de kørte i bil eller på motorcykel. Høj hat eller bowler har faktisk aldrig rigtigt været sagen i den sammenhæng, endsige krinoline og kyser fra H. C. Andersens tid.
   Moden skiftede lige så hurtigt i bilens barndom som nu. Høj hat og diplomatfrakke var passé på Ford A-modellernes tid, og charlestonkjoler var håbløst umoderne i trediverne. Men der er klassikere, som står sig den dag i dag. Den lange læderfrakke med tilhørende lædermotorhjelm, eller sort gummifrakke og sort

 

kasket med blank skygge, som den passionerede motorsportsmand var iført i tyvernes slutning, kan man stadig få, fx. i den gamle forretning Motordress i Blågårdsgade i København. Til det rigtige udstyr fra tyverne og helt op til anden verdenskrig hører også den hvide lærredsmotorhjelm, der i hvert fald for et par år siden kunne fås for så lidt som kr. 4.50 En motorhjelm i hvidt skind, let foret, kan fås for et halvt hundrede kroner i Tøj- og Skindhuset, Istedgade 9, tæt ved hovedbanegården. Den er både smart og særdeles praktisk, når man er i åben vogn.

Mange vil have været ude for benzintanke og benzinrør, der er klistret til af en gummiagtig masse, som har aflejret sig i tidens løb. I de amerikanske Rolls-Royce ejeres blad „The Flying Lady" har Ib Wiboe Hansen fundet nogle nyttige tips om fjernelsen af substansen — og „The Flying Lady" har selv hentet oplysningerne i en Gulf annonce for benzin til marinemotorer !
   Afsætningen af den gummiagtige masse afhænger af benzinens kvalitet, af hvor længe benzinen bliver stående i beholderen, henholdsvis rørforbindelser osv., og endelig er afsætningen særlig stor i kobbertanke og -rør. Der kan forekomme afsætninger på op til fem centimeters tykkelse på bunden af en tank.

<7td>