Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  38 & 39

  

 

Hvis der ikke er særlig megen aflejring, kan den opløses ved at der sættes 5 procent acetone til den benzin, som befinder sig i tanken. Blandingen af benzin og acetone skal blive i tanken i 24 timer, og når motoren derefter startes og blandingen passerer gennem brændstofsystemet vil den rense benzinpumpe, karburator, ventiler osv.
   Hvis sagen er mere alvorlig skal der så megen acetone i tanken at gummilaget helt er dækket (pas på eksplosionsrisikoen ved både benzin og acetone). Den rene acetone skal blive stående en times tid, inden den suges op. Virkningen forhøjes, hvis det er muligt at få acetonen til at cirkulere ved hjælp af en pumpe.
   I særlig slemme tilfælde må behandlingen gentages. Når så tanken kan siges at være ren, vil det være klogt at komme 1 til 2 procent acetone til den første optankning. Det forbrændes med benzinen og vil fjerne de sidste rester af klistret i brændstofsystemet.
   I stedet for acetone kan der bruges alkohol, men virkningen er langsommere og der må bruges større mængder.

FORD A
4 stk. Ford A, ikke helt køreklare, sælges til priserne 100 kr., 200 kr., 500 kr. og 600 kr. Evt. samlet til fordelagtig pris.

Leo Rasmussen,

Skovbyvej, 8464 Galten.

 

FORD A ROADSTER
1931, urestaureret.

Leif Thomsen,

Stevning pr. 6462 Svenstrup-Als,
 (044) 5 85 83.

 LANCIA LAMBDA
1926 2-pers, med klap. Rød. God stand, men træncer til ny kaleche. For nylig brugt £ 150 til pladearbejde og elektrisk anlæg. Pris £ 450.


ROLLS-ROYCE 20/25

1934, Rippon limousine. Hovedrepareret for nylig. £ 875. Transport til Danmark for hver vogn ca. £ 80. Svar inden I. januar.

Kjeld Schouboe,.

(03) 27 44 22 efter 19:30.

NASH STATESMAN 1949

2-dørs sedan. Mange fabriksnye originale reservedele.

Torben Rügge,

Nørrebrogade 153 D 4.,
2200 N.

CHEVROLET 1926

2-dørs sedan. Komplet og original, restaurerbar.

Carsten Hess,

Astrupvej 55, 2700 Brønshøj, 
BElla 9801 eller 95 05 76.

PONTIAC 1928 COACH 
Nysynet, fin lakering, køreklar, 
5000 ofret på istandsættelse.
Sælges meget billigt.

Bjørgulf Hjælteig,

Colbjørnsensgade 31, st.,
1652 V.

 

Julekonkurrence

Da vi ved den forrige præmiekonkurrence ikke blev af med den strålende gevinst – „Veteran and Edwardian Cars" af D. Scott Moncrieff – udskriver vi her en ny konkurrence. Det gælder om at identificere bilmærket på fotografiet. Det er taget i Køge. Bilen ejedes af Jørgen R. L. Pedersen, hvis barnebarn, fru Sciuto, har lånt os billedet. For nu at gøre det lidt lettere denne gang skal vi afsløre, at køretøjet herhjemme ofte blev solgt under et andet navn end fabrikkens eget. Det havde

 

en en-cylindres „udenbords" luftkølet hækmotor. Kunne også fås to-cylindres. Under Danmarksekspeditionen i Nordøstgrønland 1906-08 blev et eksemplar af mærket brugt til kørsel på isen under havundersøgelsesarbejde. Peter Freuchen var med på ekspeditionen som fyrbøder og assistent. Så vidt vides har ingen vogne af dette fabrikat overlevet i Danmark, men i Sverige er der en.
   Medlemmer af bestyrelsen og af redaktionen kan ikke deltage i konkurrencen.