Bilhistorisk Tidsskrift  23/1970    side 5

få kvartalsvis opkrævning ifølge lovbekendtgørelse nr. 160 af 4/5 1965. Desuden kan man ved indregistreringen være så snedig at få fat i et nummer med de slut- cifre, som automatisk giver opkrævning i fx oktober og maj.
   DVK har ligeledes fået afslag på en skrivelse til Direktoratet for Toldvæsenet med ønske om at få rykket aldersgrænsen for biler, der kan indføres på lempelige vilkår, henholdsvis omsætningsberigtigelse af papirløse danske køretøjer.
   Svaret lyder:
  „Klubben har under henvisning til direktoratets skrivelse af 16. maj 1969, vedrørende afgiftsberigtigelse i henhold til loven om omsætningsafgift af motorkøretøjer mv. på grundlag af en ved vurdering fastsat afgiftspligtig værdi for motorkøretøjer, som er produceret i året 1935 eller tidligere, og som har automobilhistorisk interesse, anmodet om, at køretøjer fra årgangene 1936-1940 ind. må blive afgifts- berigtiget på tilsvarende måde.
   Klubben har bl. a. henvist til de tidligere fremførte oplysninger om klubbens formål og virke, og har tillige anført, at årgang 1940 ind. siden klubbens start i 1954 har været grænsen for klubbens interesseområde. og at dette også gælder for de fleste udenlandske veteranbilklubber.

Klubben har endvidere peget på de omhandlede årganges betydning for kompletteringen af de bilhistoriske samlinger her i landet - uanset at disse køretøjer kan forekomme at svare til nutidige automobiler,
   I. denne anledning skal man meddele, at direktoratet ikke på nuværende tidspunkt vil kunne imødekomme klubbens ønske om en udvidelse af den gældende praksis for afgiftsberigtigelse af veteranbiler."
- - - Som man ser har de forskellige myndigheder omhyggeligt mærket sig de argumenter DVK har fremført for sine ønsker, men anser det ikke selv for nødvendigt at give nogen vægtig begrundelse for afslagene.

 

NEDSAT VÆGT
    Vort medlem, politiassistent Find Nielsen, der leder motorkontoret i Maribo, oplyser at han har været en ejer af en lastbil af årgang 1931 behjælpelig med at få dens totalvægt nedsat. Vognen er en Stewart, der ejes af et nyt DVK-medlem, Børge Hansen, og da dens hidtidige totalvægt var betydelig over 3.500 kg medførte det at der skulle stort førerbevis til, betydelig vægtafgift og kørsel på gule plader var

kun lovlig i forbindelse med godstransport. Ansøgningen til Statens Biltilsyn bragte føl- gende svar: „ I skrivelse af 10. september 1969 har De ansøgt om tilladelse til nedsættelse af totalvægten til 3.000 kg for en Dem tilhørende lastmotorvogn, årgang 1931 fabrikat Stewart, som ønskes restaureret som veteranbil. I den anledning skal man efter indhentet udtalelse fra Finansministeriet, Departementet for Told og Forbrugsafgifter, meddele at det ansøgte kan imødekommes."
   Det vil efter den gældende ordning for varevogne på gule plader sige at køretøjet frit kan benyttes med personer i førerhuset, at det kan føres på almindeligt førerbevis og at den årlige vægtafgift kun bliver 240 kroner.

AUTO ALBUM
   Ry Andersen vil gerne have viderebragt en rettelse til teksten i hans Auto Album (se anmeldelse i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 22). Det drejer sig om det formodede Peugeot-billede på side 19. Vognen er antagelig en ARGO fra USA. Den var baseret på den franske cyclecar Ajax, bygget af brødrene Briscoe i Frankrig (Hassings Billeksikon side 48).