Bilhistorisk Tidsskrift 23/1970 side 7 |
MERE OM NIMBUS Vort medlem Hans H. Matz i Flensborg skriver, at Wenderbys Nimbus ikke kan være den ældste i privateje. Matz ejer en med nr. 9 på. og nummeret bekræftes af toldattesten. Wenderbys er nr. 10. Poul Jorss gor opmærksom på, at der ikke er to ringe og en oliering på stempler- |
ne, men to 4 mm brede ringe og så en fast kant, der fungerer som oliering. Der er ikke
tal på oliemålepinden, men på den høje møtrik, man skruer af, er der to riller, så den deles i tre
felter. Man stiller den så ved siden af pinden og alt efter hvor højt pinden dukker op er der l, 2 eller
3 liter olie. Inden i møtrikken er der en fjederbelastet kugle, der trykker pinden og korkflyderen ned
når møtrikken er skruet på. Desuden er der i bundkarrets underdel speciel plads til korkflyderen, så
den hviler helt fast når motoren går. Jørss skriver at navnet er ikke malet på tanken, men et
laktransfer, og at der sikkert har været flere forskellige længder fane på N'et. Jørss har selv fire
Kakkelovnsrør og vil gerne høre fra andre, som er interesseret i at være med til at sætte en serie
transfers i produktion, hvis der kan blive enighed om, hvordan det skal se ud. Redaktionen formidler
kontakten. KONKURRENCEN |
hed Orient Buckboard, kaldet sådan efter en hestevognstype. Chassiset er så at sige kun et brædt, motoren er luftkølet og sidder over bagakslen. Orient Buckboard blev lanceret i 1902 og mærket blev i 1908 slået sammen med Metz. Herhjemme solgte den entreprenante Carl Johan Janssen Orient Buckboard (og flere andre fabrikater af biler og motorcykler) under navnet E.L.G. Mobil, som han påstod var hans eget fabrikat. I Danmark har så vidt vides ingen eksemplarer overlevet, men der er altså et par stykker i Sverige, hvor vognen blev importeret af Landskrona Velocipedfabrik og solgt under navnet Alvelo eller Pansarmobil. Molener Ekströmer har som sagt det ene svenske eksemplar og håber at komme en tur til Danmark med det til sommer. Det andet står på Kulturhistoriska Museet i Lund. INSTRUMENTER |