Bilhistorisk Tidsskrift  23/1970    side 12

   G. H. Jørgensen havde lanceret Vivinus voituretten under navnet „Torpilleur" på grund af dens torpedoformede motorhjelm. I juni 1902 udsendte firmaet en sådan vogn på en demonstrationsrejse gennem hele landet med ingeniør Schmitto og forfatteren Louis Levy ved rattet. På tjenersædet sad den nødvendige mekaniker, som sidenhen viste sig at være stærkt påkrævet, idet vognen på grund af tidens dårlige veje blev rystet sådan i stykker at det tog den 30 dage at nå Ålborg.
   Det er denne type, en såkaldt spider, som autohandler Jørgen Pedersen har haft. Autohandleren har kendt vognen allerede som dreng, idet vognens første ejer, fabrikant H. Petersen, Viborg, ofte kørte forbi Jørgen Pedersens hjem på søndagstur med familien. Når vognen op ad bakke måtte køres i lavt gear kunne Jørgen Pedersen på sin cykel med massive ringe indhente fabrikanten, som af og til smed femører på vejen for at slippe af med sine forfølgere.
   Efter fabrikantens død blev vognen solgt til en marskandiser, og da man i Viborg en dag ønskede at den skulle deltage i et optog blev vognen sendt til reparation på Jørgen Pedersens autoværksted. Autohandleren kom også til at køre vognen i optoget, og købte den så i 1938-39. Sidenhen

har han deltaget med den i adskillige af de årlige Viborg-optog.
   Vivinus Spider er en 2-personers voiturette med tjenersæde beregnet til en person. Desværre er tjenersædet forsvundet i tidens løb. På et lille metalskilt under førersædet står på dansk:
     Vivinus, Bryssel Nr, l
     2 Cyl. Motor 3.4 SH
     Vognens Vægt 346 Kg.
     Ejer: Direktør H. Petersen

   Motorens to lodrette cylindre er støbt hver for sig. har køleribber og er anbragt på tværs under den torpedoformede hjelm. Motoren har svinghjul og hver cylinder har sit eget krumtaphus og sin egen smøring, som foregår ved tyngde fra de to indstillelige olieglas på forbrædtet. Jørgen Pedersen har målt boring og slaglængde til 95 mm og 100 mm, indsugningen er automatisk og udblæsningen er mekanisk reguleret. For at starte vognen med hånd- svinget, som sidder i højre side, må forhjulene drejes skarpt til venstre, og højre forskærm, der er hængslet, må løftes til vejrs. Vognens oprindelige karburator og elektriske tændingsanlæg er forsvundet, og en Ford T karburator og induktionstænding med spole er monteret.
   Transmissionen foregår ved remtræk.

som kobles til ved hjælp af en remstrammer monteret midt i gulvet lig en håndbremse eller gearstang. Gearkassen, hvis hjul er i konstant indgreb, er sammenbygget med bagakslen. Der er to fremadgear, som betjenes ved en gearstang på ratstammen, som sidder i venstre side, hvor også håndbremsen er anbragt.
   Vognens chassis er bygget af  l  5/8" rør, akselafstanden er af Jørgen Pedersen målt til 157 cm. sporvidden til 110 cm. Affjedringen er halvelliptiske bladfjedre og vognen har den for spideren karakteristiske runde foraksel med barduner. De uantagelige trådhjul har samme størrelse for og bag. Baghjulene er af ejeren før Jørgen Pedersen forsynet med aftagelige fælge.
    Karrosseriet og skærmene er af træ, malet grønt med stafferinger og navnet Torpilleur på den flade motorhjelm i rødt. Viborg byvåben i messing er anbragt på forpartiet. Vognens gamle nummerplade med T 292 findes endnu. Belysningen er sidelygter og baglygte til olie. Sædet har løs hynde betrukket med rødt plys; der er ingen kaleche.
   Så vidt årsberetningen 1936-57. Til det kan føjes at ifølge T. R. Nicholson blev Vivinus også licensbygget af De Dietrich i Tyskland, dette stemmer dog ikke med