Bilhistorisk Tidsskrift 23/1970 side 12 |
G. H. Jørgensen havde lanceret Vivinus voituretten under navnet „Torpilleur"
på grund af dens torpedoformede motorhjelm. I juni 1902 udsendte firmaet en sådan vogn på en
demonstrationsrejse gennem hele landet med ingeniør Schmitto og forfatteren Louis Levy ved rattet. På
tjenersædet sad den nødvendige mekaniker, som sidenhen viste sig at være stærkt påkrævet, idet
vognen på grund af tidens dårlige veje blev rystet sådan i stykker at det tog den 30 dage at nå
Ålborg. |
har han deltaget med den i adskillige af de årlige Viborg-optog. Motorens to lodrette cylindre er støbt hver for sig. har køleribber og er anbragt på
tværs under den torpedoformede hjelm. Motoren har svinghjul og hver cylinder har sit eget krumtaphus og
sin egen smøring, som foregår ved tyngde fra de to indstillelige olieglas på forbrædtet. Jørgen
Pedersen har målt boring og slaglængde til 95 mm og 100 mm, indsugningen er automatisk og udblæsningen
er mekanisk reguleret. For at starte vognen med hånd- svinget, som sidder i højre side, må forhjulene
drejes skarpt til venstre, og højre forskærm, der er hængslet, må løftes til vejrs. Vognens
oprindelige karburator og elektriske tændingsanlæg er forsvundet, og en Ford T karburator og
induktionstænding med spole er monteret. |
som kobles til ved hjælp af en remstrammer monteret midt i gulvet lig en håndbremse
eller gearstang. Gearkassen, hvis hjul er i konstant indgreb, er sammenbygget med bagakslen. Der er to
fremadgear, som betjenes ved en gearstang på ratstammen, som sidder i venstre side, hvor også
håndbremsen er anbragt. |