Bilhistorisk Tidsskrift  23/1970     side 24

Lancia til Danmark
 

Endnu en Lancia Lambda er kommet, eller rettere vil komme til Danmark. Hermed er bestanden oppe på 4. Ry Andersens 5. serie. Vagn Jensens 8. serie, Ålholms 6. serie og nu min 6. serie. (For Lambda enthusiaster eksisterer årstal ikke).



 
Det drejer sig om den i december-num- meret averterede fra England. Af billedet vil man se, at den ikke er 100 % original. idet det sandsynligvis drejer sig om en „cut and shut" model. Tiden vil vise, hvor meget de engelske ejere har maltrakteret

den. I hvert fald er skærmene uoriginale Sandsynligvis også vindspejlet, og de nedskårne døre er hjemmestrikket engelsk.Lambda kunne fås som 2 personers medklap, både i engelsk og italiensk udførelse.  Desværre er min viden om Lancia Lambda ikke synderlig stor, så litteratur og billeder modtages med taknemmelighed. Også allehånde gode råd.

  Det kunne være på sin plads at uddybe emnet Lancia i Danmark eller rettere fortsætte i det spor. Ry Andersen satte med sin artikel i „Bilhistorisk Tidsskrift" i 1964.
   De fleste, der kender Brdr. Glad på Finsensvej. København, vil også vide, at firmaet "Holbæk Limousettefabrik" er af gammel dato. De færreste kender nok til det fotoalbum. disse tre brødre har med bilIeder af gamle biler helt tilbage til først i tyverne. Fra dette album stammer billedet at prins Axels Lancia, som er optrykt her i bladet. Jeg har altid gået og troet, det drejede sig om en Lancia Lambda, men det kan det i hvert fald ikke være. Snarere er det en Kappa eller Dikappa.
   Brdr. Glad fortæller, at vognen blev indleveret til „Holbæk Limousettefabrik" i 1925 for at blive forsynet med den kendte limousettetop (som vist på billedet). Det var på mode dengang og skulle gøre det