|
4. Tændrørshætter med indbygget
modstand.
5. Gennemgangsmuffer med indbygget
modstand i kablet.
6. Strømfordelerdæksel med indbyggede
modstande i afgangstudene.
7. Kabelstikpropper til fordeler og
tændspole med indbyggede modstande.
Da vore gamle biler jo ikke findes i et sådant antal at firmaerne vil lave støjdæmpningsudstyr specielt
til dem, må man altså prøve sig lidt frem m.h.t. hvilket moderne udstyr, der kan passe.
Modstandskabler fås som højohms- og som lavohmskabler og forskellen består i de anvendte
materialer og fremstillingsmåder. Højohmskablerne har en modstand på 8-20 kohm/m og lederen er
fremstillet af grafitvædede taver. Lavohmskablerne har en modstand på 80-800 ohm/m og er fremstillet som
en lang trådviklet modstand i en isolerende kappe. Begge kabeltyper er imidlertid ret ømfindtlige og det
kræver nogen øvelse at montere kabelsko og lign. på dem med godt resultat. Men muligheden for at
radiostøjdæmpe sin motor uden at det ses væsentligt i motorrummet er altså til stede, blot kablerne kan
gives en rimelig længde.
Strømfordelerrotorer og dæksler med indbyggede modstande vil det nok være håb- |
|
løst at få fat på i de fleste tilfælde. Det samme gælder nok også tændrørene med
indbygget modstand, i hvert fald hvis det er 18 mm rør, der skal bruges.
De tre resterende muligheder, nemlig tændrørshætter, gennemgangsmuffer og kabelstikpropper, vil
nok i de allerfleste tilfælde komme på tale, idet de er nemme at montere og praktisk taget kan få plads i
alle vogne. Der findes et utal af mærker og udførelser af disse komponenter, så der skal ikke her gives
nogen omtale af hvilke mærker, der egner sig bedst, da det altid vil vise sig at de ting ved ét mærke som
den ene kan lide ikke tilfredsstiller den anden. Blot vil det efter min opfattelse være klogt at anskaffe
et støjdæmpnings- udstyr af et anerkendt fabrikat, idet det dels vil give de bedste resultater og dels
virke mere overbevisende på eventuelle kontrollanter, hvis man skulle blive stop- pet for § 13 eftersyn.
Når nu man har fået de forskellige komponenter monteret, bør man efterprøve om dæmpningen
er i orden og om man eventuelt kan klare sig med mindre modstand i højspændingskredsen. Det er nemlig af
betydning for den sikre tænding, at modstanden er så lille som muligt. Afprøvningen kan simpelt hen
bestå i, at man starter motoren og lader den køre med et kon- |
|
stant omløbstal noget højere end den normale tomgang, lukker motorhjelmen hvis den har
været åben og prøver om man kan høre knas i en radiomodtager placeret i nærheden af køretøjet. Man
skal ikke lade sig snyde af, at der måske ikke er noget at høre på den indstillede modtagefrekvens
(bølgelængde), men prøve over hele modtagerens frekvensområde for at være sikker.
Det er klart, at man med de nævnte modifikationer på tændingsanlægget ikke mere har det
originale udseende i behold, men som jeg tidligere har givet udtryk for, vil det ikke blive belastende for
bedømmelse af en bils originalitet, at man må opfylde lovens krav. Fradrag i bedømmelsen kan da kun komme
på tale, hvis den håndværksmæssige og æstetiske side af sagen ikke er i orden.
Flemming Sørensen.
EFTERANMELDELSE
Efter at have læst anmeldelsen af HASSINGS BILLEKSIKON 1885-1969 stod det helt klart
for mig, at dette værk kunne man simpelt hen ikke undvære, især da ikke, når man lige siden drengeårene
har samlet på alt hvad gamle biler anbelanger - og uden at have nået at få sat sy- |
|