Bilhistorisk Tidsskrift  23/1970     side 30

stem i alt det samlede materiale. Derfor kunne man da også kun have en ordentlig bunke sympati for denne herlige Mr. G. N. Georgano og alle hans vidunderlige eksperter, som øjensynligt havde orket at overkomme den hartad utroligt svære opgave at få samlet og ordnet både tekst og billeder omfattende alverdens biler i en eneste bog!
   Altså besluttede jeg mig til for en gangs skyld at forære mig selv en ordentlig julegave, og boghandleren - som jeg ved tidligere lejligheder har sat på langt mere indviklede opgaver - skaffede uden større vanskeligheder bogen hjem til mig. Selv om der egentlig endnu var et par dage til juleaften, stod jeg ligervis børn og andre barnlige sjæle ikke imod for fristelsen til at tyvstarte med julegaven. Bogen blev med nænsom hånd pakket ud, og med en andagtsfølelse, som sad jeg med selveste den hellige skrift åbnede jeg bogen og læste forordet grundigt igennem. Og stod der ikke der, sort på hvidt, at hvert eneste land havde haft sin egen ekspert til at skrive om det pågældende lands bilmærker! Straks faldt den tanke mig ind, at nu - endelig - var timen kommen, hvor man ganske roligt kunne kaste det meste af alt det gennem mange år samlede litteratur og billedmateriale vedrørende gamle

biler bort og for en gangs skyld for alvor få ryddet op i bogreolen og på hylder og i skabe og alle mulige andre steder, - sikken masse plads det ville give!
   Nå, foreløbig lod jeg oprydningsarbejdet ligge og bladede videre i bogen. Først var der de dejlige farvebilleder af skønne gamle biler, hovedsagelig gamle kendinge fra Ålholm Automobilmuseum, som - jeg indrømmer det uden blusel - stadigvæk og om igen og for bestandigt og nok en gang eller to er i stand til at fylde en veteranbilelsker med en egen uforklarlig barnlig og enfoldig glæde.
   Og endelig: på side 23 begyndte så ekspertbeskrivelsen og billederne af alverdens biler, og se, absolut tilforladelig tekst og herlige, klare billeder, korrekt ordnet i alfabetisk orden. Nået hertil kunne jeg ikke holde styr på mig selv længere, - jeg indrømmer det, - skyndsomt bladrede jeg helt om til side 227 til beskrivelsen og billedet af min første, store og altforglemmende veteranbil-kærlighed: en Ford T, og forberedte mig med andagt til nydelsens kulmination! Og hvad måtte mit øje da ikke skue! Et billede af en Ford T med et Humber-lignende karrosseri med stærkt bagudhældende vindskærm og nogle jammerligt udseende skærme, altsammen uendeligt fjernt fra blot den rin-

geste lighed med Henry Fords egne, karakteristiske frembringelser. Jeg kom i hu en viden om, at der rundt regnet i alt blev fremstillet 15.000.000 af denne velsagtens mest berømte, beundrede eller forkætrede bil i hele verden. - Har det ..dog været helt umuligt for én af disse amerikanske eksperter at fremtrylle ét, bare ét korrekt billede af denne herlige vogn, som vel mere end nogen anden bærer skylden for bilismens gennembrud i den vestlige verden. Uden at volde uoprettelig skade kunne et eller flere af Ford-afsnittets øvrige 15 illustrationer nok have været udeladt. - Pludselig kom jeg i tanker om, at smudsomslaget jo netop domineredes af en herlig Ford T med messingkøler og et originalt karrosseri. Men nej, heller ikke der var heldet med mig. for den der viste Ford T er forsynet med skærme fra en langt yngre årgang. - eller er det måske et chassis, der er forsynet med et karrosseri fra 1910, begge muligheder foreligger!
  For nu ikke helt at spolere mit julehumør bladede jeg frem til side 124, Chevrolet-afsnittet. Thi uanset min førnævnte kærlighed til Ford T nærer jeg da også en stærk hengivenhed for Chevrolet, især de 4-cyl. modeller fra tyverne, hvoraf jeg også har et par stykker stående i garagen. - Men hvad fandt jeg så her?