|
I alt fald ikke nogen Chevrolet fra tyverne, netop de år, da mærket for alvor slog
igennem! Også her kunne en amerikansk ekspert sikkert uden større vanskelighed have fremskaffet et
tidstypisk billede!
Nu var jeg efterhånden blevet lidt halv- sur, så jeg lagde bogen fra mig, - det var jo da
forresten heller ikke juleaften endnu. Og i stedet gav jeg mig til at læse lidt i AUTOHISTORICA,
medlemstidsskrift for Automobilhistoriska Klubben, Stockholm, hvis redaktør, Bjørn-Eric Lindh netop
anmelder den svenske udgave af bogen. Anmeldelsen er overvejende positiv, og især berømmes leksikonet for
den typiske tørre, engelske humor, hvormed værket skulle være rigt forsynet, og som et eksempel herpå
citerer den svenske anmelder afsnittet om det spanske mærke Nacional Sitges, som fremstilledes 1933-37, og
afsnittet ser således ud: „Det var biler, baserede på Peugeot-konstruktioner, og de tilvirkedes i den
berømte ferieby Sitges. Under den spanske borgerkrig fremstillede fabrikken lette kampvogne, men ingen
nåede ud til fronten, eftersom motoren viste sig at være for svag til at drive dem frem."
Se, det var humor, dejlig tør humor, som det forstås også uden for både England og
Sverige! Men hvordan ser så |
|
det pågældende afsnit ud i den danske udgave? Jeg skal såmænd gerne anføre hele
afsnittet i dets fulde ordlyd, for det er nemt overkommet! Det lyder: „Nacional Sitges (E) 1933-37. -
Dette var en lille fabrik i det berømte feriested Sitges, der producerede biler på basis af Peugeot-
konstruktioner."
Selv humoren, som bærer over med så meget her i verden, er det altså også så som så med i
den danske udgave!
Imidlertid var det blevet borgerlig sengetid, og den aften tænkte jeg nu alligevel meget på,
at det måske slet ikke hastede så meget med at få ryddet op og få kasseret alt det meget om gamle biler,
der i årenes løb har hobet sig op.
Og pudsigt nok, jeg kunne ikke lade være med at tænke på hin kendte kritiker, som engang for
mange år siden fik til opgave at anmelde en nylig udkommen bog, hvilket han gjorde med den noksom berømte
bemærkning: Anmelde denne bog! Det skulle da lige være til politiet!
Nå, - spøg til side. Vi ved alle, at intet er fuldkomment. Bogen er måske alligevel pengene værd.
Man må så glæde sig over den nøgterne tekst og den fine billedkvalitet og så i øvrigt engang imellem
have sine tvivl om autenticiteten.
Steen Hartvigsen. |
|
SÆLGES:
Ford T hjul 21x3 med vulst, komplet motor til Ford T, 2 stk. Morris 8 2- og 4- personers med kaleche, BMW
1936 lukket 4-pers., Mercedes-Benz 1938 2-pers. åben, Austin 7 1932-35 åben plus ekstra undervogn,
Citroén 1929 lukket, Austin 10 lukket, Chevrolet l/2-tons 1927 plus ekstra motor, gearkasse, for- og
bagtøj, Harley-Davidson halvtop 1926 med sidevogn, Ford A og B lygter, Chevrolet gearkasse med friløb.
Arthur Andersen,
Albanitorv 2, 5000 Odense,
(09) 12 1629.
PONTIAC
1931 2-dørs sedan. Ny motor for 6 år siden. Alt originalt. Kr. 4.500.
FORD
A 1931
2-dørs sedan. Alt pladearbejde lavet, nyt tag, bremser og styretøj, mangler lakering. Kr. 1.500.
Finn Jensen,
(01) 35 00 12.
RESERVEDELE
til Ford, Chrysler og GM biler fra 1930 og frem.
Ahrtzings,
Stora Kvarngatan 51, Malmö,
Tlt. 040-11 58 45 og 12 29 06. |
|