Bilhistorisk Tidsskrift  24/1970     side 18

   
RETTELSER
 
 

Redaktionen var øjensynlig meget optaget af det nye format på Bilhistorisk Tidsskrift, thi ikke så få fejl havde sneget sig ind her og der. Ikke uskyldige trykfejl, men decideret fejlagtige oplysninger. Her skal et par af dem revideres.
    Desværre havde man haft 1969 kalenderen fremme i den britiske Vintage Sports Car Club, da FIVA's løbskalender blev publiceret i sin tid. Derved faldt løbene på nogle højst upraktiske dage i ugen; men vi havde taget kalenderen for gode varer og ikke fundet det nødvendigt at kontrollere, hvorved fadæsen altså blev videreført ubeskåret.
  Da en stor del af FIVA's rallies allerede er afviklet, når dette nummer når medlemmerne, vil vi nøjes med at bringe de rigtige datoer på de par stykker, der endnu vil være chance for at deltage i. Disse er:
    Holland 28-30. august.
    Schweiz ??. september
    (dato foreligger endnu ikke).
   Og Brighton-løbet er ikke som nævnt den 3. november, men den l.

    I Sverige vil der være følgende rallies
man kan deltage i:
Visby 12. juli (Gotlands Veteranbilklubb)
Karlshamn 19. juli (Blekinge 
    Veteranbilklubb)
„Siljan Runt" 1-2. august (Dalarnes
     Automobilklubb)
Stockholm 30. august (Skoklostermotet)
Stockholm 5. september (Svenska
    Veteranbilrallyet)
Maimo 6. september (Motohistoriska
    Klubben, Skåne).
   Nærmere oplysninger som sædvanlig hos Fl. Sørensen eller M. Bessermann.   I artiklen om Lancia bragtes et billede af prins Axels Lancia, som altså viste sig ikke at være en Lancia, men en Lanchester. Ja, ja, det snerper da, de 4 første bogstaver er identiske. Det er så let at være klog bagefter og fremhæve, at man nok havde på fornemmelsen o.s.v. Men faktisk havde det på et tidspunkt slået mig, at det vist var en gevaldig stor Lancia. For at være korrekt, drejer det sig om en Lanchester 40. Tallet hentyder til engelske skattehestekræfter, og viser, at vognen lå i størrelsesklasse med Rolls-Royce Silver Ghost. Lanchester 40 havde en 6-cylindret motor med overliggende knastaksel og skråtstillede ventiler. For øvrigt er den sidste af de to Lanchester 

brødre, der startede firmaet af samme navn, George Lanchester, netop død i den høje alder af 95 år. Han forblev tro mod mærket til det sidste, idet han ved sin død ejede en 1913 Lanchester 40.
   I oversigten over eksisterende Lamda'er i Danmark havde jeg rent glemt Sven Haubergs. D.v.s. ikke rent glemt den, men i uvidenhed troede jeg, at vognen var så mangelfuld og dårlig, at den ikke uden endnu en Lamda kan blive til bil igen. Men man skal vist kende Hauberg, før man drister sig til at udtale sig sådan.
   For øvrigt, hvilken serie er den?
   Jeg har fået fortalt, det er en 6. serie, men tror selv, det er en 5. serie (efter at have lindet på presenningen).
                                        M. B.-N.

Bugatti- Stævne

I sidste halvdel af juni var der et Bugatti-stævne i Jylland. Det var noget med at køre rundt og besøge kroer, og da Bugattisterne ikke ønskede at vi andre kom og gloede på deres vogne, havde de ikke fortalt noget på forhånd. Derfor ved vi heller ikke andet end hvad vi har set i et dagblad.