Bilhistorisk Tidsskrift  24/1970     side 23

 

plader" - f. eks. K i forbindelse med et eller andet bogstav, eller K alene - L for køretøjet under Maribo amt med bogstav, der angav hvilket registreringsområde. - Disse køretøjer betalte jo alle vægtafgift pr. l. april og l. okt. Ved overgangen til Centralregistrering blev betalingsterminerne fordelt over 10 perioder - idet man benyttede sidste ciffer som den nye betalingstermin: l == januar, 2 = februar, 3 == marts.
   For de køretøjer, hvis nummer endte på 4 og 8 skete ingen forandring for den nye termin gav april og oktober.
  Så er der måske nogen, der straks vil sige, at min opstilling ikke passer for deres vedkommende - og der er 2 undtagelser - for medens året har 12 måneder - så er der kun 10 endetal i vort talsystem - og så sprang man juni-juli over, så endetal 6 er = august.
   Disse betalingsterminer, som altså skyldes tilfældigheder, er det Centralregistret ikke kan ændre - og så længe nummer- pladerne sidder på køretøjet - uanset ejerskifter uden afmelding af køretøjet, fortsætter betalingstidspunktet.
   II) Ved enhver tilmelding i dag under centralregistrering, der nu omfatter hele landet, har vægtafgiftsperioder aldeles ikke

noget med tallene på nummerpladen at gøre.
   Ved tilmelding beregnes vægtafgift fra registreringsdato således, at der fra l. til 15. i måneden beregnes vægtafgift fra månedens begyndelse, og fra 16. til 30./31. beregnes afgift fra førstkommende måneds begyndelse.
  Man kan altså i dag helt selv bestemme, hvornår man vil betale vægtafgift - hvis altså man venter med at registrere til den måned, der passer bedst.
  For vore veterankøretøjer vil månederne maj og november vel nok være mest passende, idet man så kan køre i sommerhalvåret, og deponere nummerpladerne hos forsikringsselskabet i vinterhalvåret.
  Man kan naturligvis også afmelde - men det har den ubehagelige virkning, at køretøjet igen skal synes før registrering - og ikke alle bilinspektører har gehør for veteranvogne, og tror, at disse køretøjer kan bringes til at opfylde krav, som de aldrig har været konstrueret til.
  PS: Man kan „snyde" for vægtafgift det første halve år efter registrering og syn af en veteran vogn.
  Vognen synes og godkendes f. eks. den 25. april. Den registreres første dag i maj - og vægtafgift betales fra l. maj til 31. oktober. - Den 30. oktober meldes

vognen fra - og der betales ikke vægtafgift for vinterhalvåret.
   Dersom køretøjet så igen bliver registreret den 24. april næste år - så kan den komme ind uden syn — for der er ikke gået et år siden sidste syn - men den 25. april er det for sent - og vægtafgiftsperioden bliver stadig maj-november. Fidusen kan bare ikke bruges næste år, for så skal rokken synes igen!
   III) Opmærksomheden henledes på, at ændring af betalingstermin ikke finder sted. selv om et køretøj afmeldes, dersom det tilmeldes inden den forud betalte vægtafgift er „brugt op".
   Man skal derfor undersøge, om den tidligere vægtafgift er udløbet, før man registrerer for at opnå et gunstigt tidspunkt.
    Man skal heller ikke prøve på at få Centralregisterplader på et køretøj med de gamle plader - hvad veteraner vel heller aldrig har tænkt på - men systemet er, at man kun kan få nye plader, dersom køretøjet afmeldes - og så træder synsperioderne ind - og flere har brændt sig ganske alvorligt på den måde.
   Ved ejerskifter beholder køretøjet sine nummerplader - dog er der den bestemmelse, at nummerplader med kun ét bogstav ikke kan overføres til ny ejer, men