Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 6

  

måske ville være på sin plads med en nær. mere redegørelse for disse forhold. „Det er da ikke så svært," er der sikkert mange, der allerede har udbrudt, „vi ved alle, at 170 står for en vogn med 1,7 liters slag- volumen." Javel, det ved vi alle; men hvor mange ved hvad f. eks. 200 G betyder? Hvis vi desuden også tager i betragtning, at så forskellige betegnelser som Modell S, Typ 680, 26/120/180 og 36/220 alle henviser til én og samme type, så tror jeg nok, at der må være et vist behov for at granske lidt i denne labyrint, især da Daimler- Benz nomenklatur, måske med undtagelse af enkelte af de tidligste typer, altid for den indviede byder på et vist mål af førstehånds information om den pågældende vogn, i modsætning til betegnelser som f. eks. Tipo 8A, Model TC etc. for visse andre fabrikater. 

Benz & Cie
   Som bekendt havde Karl Benz sin første trehjulede forsøgsmodel klar så tidlig som i året 1885. Han valgte meget rammende at kalde denne for Benz Patent Motorwagen Modell l, som senere fulgtes af Modell 2 og Modell 3.

 

Det er ret ofte sket, at folk med kendskab til min store interesse for Mercedes- Benz har spurgt mig om betydningen af de 

forskellige bogstaver og cifre, der forekommer i Mercedes-Benz typebetegnelserne - faktisk så ofte at jeg fik den idé, at det

Rigtig produktion kom dog først i gang i 1893, og da Karl Benz øjensynligt ikke ville lade sig nøje med et ret intetsigende