Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 7

 

            1886 Benz Patent-Motorwagen.

    Modell 4, søgte han naturligt efter mere salgsmæssigt fremmende navne for sine produkter. Intet var vel mere nærliggende end at hente inspiration fra den allerede veletablerede hestevogns- og cykelindustri, og vi finder derfor også navne som Velo, Phaëton, Dos-a-dos o.s.v., i reglen fulgt af den maximale hk-angivelse, for de første egentlige Benzvogne f. eks. Phaëton 5 PS (PS = Pferdestårke= hk).
   Allerede ca. 1902 blev denne hk angivelse erstattet af en mere detailleret som for eksempel Parsifal Typ 22/28 PS (= no- minel/maximal hk), der dog i reglen for nemheds skyld blot blev kaldt for Typ 28 PS.
   I 1907 blev den nye tyske Steuerformel indført, som fastlagde bestemte retnings- linier for beskatningen af motorkøretøjer. Dette medførte endnu en ændring af hk- angivelsen, samtidig med at man opgav de 

 

gamle charmerende typenavne. Årsagen hertil skal vel søges i, at man efterhånden havde fundet frem til mere forenklede karrosserityper som de bedst egnede for automobiler og indskrænkede sig til at anføre, om det drejede sig om en Touren- wagen eller en Sportwagen, og således nåede man frem til f. eks. Tourenwagen

Typ 14/30 PS (= beskatnings/bremse hk). Senere da de lukkede vogne blev højeste mode, finder vi også Limousine eller Innenlenker Limousine.
   Dette system blev stort set anvendt uændret helt op til 1926, hvor Benz & Cie blev slået sammen med sin største konkurrent Daimler-Motoren-Gesellschaft 

til det gigantiske Daimler-Benz Aktiengesellschaft. 

Daimler - Motoren
Gesellschaft
   Samtidig med Karl Benz, men dog ganske uafhængigt af denne, arbejdede den