Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 8

 

 

10 år ældre Gottlieb Daimler med de samme ideer og pudsigt nok kun ca. 100 km borte i byen Cannstatt. Daimler forsøgte sig først på to hjul med sin Daimler-Motorrad, men indbyggede året efter en stærkere motor i sin firehjulede Daimler-Motorkutsche, begge forsøgs køretøjer. I 1889 kom rigtig produktion

i gang form af en Daimler-Stahlradwagen, hvilket navn jo taler for sig selv, med en tocylindret V-motor. Udviklingen gik dog hurtigt i retning af rækkemotorer som f. eks. i Daimler Riemenwagen, Daimler Phonix og P-D Wagen, der var opkaldt efter Daimlers søn Paul.
   Fra år 1900/01 træder vi nu ind i Mer-

cedes-æraen. Selv om forholdene omkring tilblivelsen af dette typenavn vel efterhånden er ret kendte, er der måske alligevel grund til kort at redegøre herfor. Den østrigske konsul i Nice, Emil Jellinek, var en meget bilglad herre med særlig interesse for Daimlers vogne allerede fra pionertiden.

 

 I året 1900 brugte han under et løb sin datter Mercedes' navn som pseudonym og med så stor succes, at han senere blev kaldt Mr. Mercedes og da også til slut tog navneforandring til Jellinek- Mercedes. Siden har navnet været uløseligt forbundet med først Daimler-Motoren-Gesellschaft og derefter Daimler-Benz AG.Hvad der måske er mindre kendt, er at frk. Mercedes havde en søster Maja, hvis navn også skulle komme til at pryde en bil, nemlig af det østrigske Austro-Daimler fabrikat, en underafdeling af D.M.G. Uheldigvis for stakkels Maja fik denne vogn aldrig tilstrækkelig succes til også at udødeliggøre hendes navn.
   Den første Mercedes var på 35 PS og fulgtes året efter af en længere række af Mercedes-Simplex typer også med hk angivelser som beskrevet under Benz. At der allerede dengang var tale om nogle for sin

Mercedes-Simplex
Tourenwagen 1902
.