Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 4

 
 

RETTELSER
    Sidste nummer var hjemsøgt af trykfejl i endnu højere grad end vanligt. Dummest at se på var overskriften „Kasserskifte" i stedet for kassererskifte. Der var en ombryderfejl i konkurrenceteksten. I Mercedes- Benz artiklen skulle på side 9 i sidste afsnit stå: Den 29. juni 1926 regnes for den officielle dato (årstallet manglede). Mr. Norton gør opmærksom på at kileremmene, der omtales på side 5 skal have profil- vinklen 28°, ikke 38.
    Der var meget mere, men ovenstående var vist nok de vigtigste rettelser. 

GENKENDT
    Den alvidende Mr. Norton har genkendt flere af personerne på sidste nummers forside. Stående med foden på Renault'ens trinbræt og med stor kasket chefen for Taxamotors køreskole Teknikum, ingeniør F. Schmitto, en meget fremtrædende mand i dansk bilisme, forfatter til flere vigtige og vægtige bogværker og Harry Motor Jensens forgænger som redaktør af MOTOR's tekniske brevkasse. En af damerne bag i vognen er så måske hans ikke mindre bekendt kone Agnes, dyreværnsformand 

 

(Osvald Helmuth havde i en af sine viser et rim på Agnes Schmitto og mosquito). Ved rattet med motorbriller cykel- og autofor- handler L. M. Carstensen, Frederikssund. Stående i vognen muligvis Bugatti-importøren og racerkøreren Hersleb Christiansen. 

STOF OG 
ANNONCER
    STOF til næste nummer af bladet skal være indsendt inden l. februar, ANNONCER inden 10. februar. 

SEND ET BILLEDE
    Send os et godt billede af Deres egen gamle vogn eller motorcykel. Eller spørg hos ældre familiemedlemmer om de ikke har gode gamle fotografier med biler eller motorcykler i deres album. Gerne med en morsom eller tidstypisk situation. De bedst egnede billeder vil blive brugt i Bilhistorisk Tidsskrift. Alt behandles skånsomt og returneres ubeskadiget. 

CERTIFIKATER
    Ifølge lovenes § 2 stykke C påhviler det klubben at udfærdige certifikater for 

 

medlemskøretøjers originalitet og korrekte datering; dette punkt vil bestyrelsen nu forsøge at opfylde. Der er udarbejdet et skema med et pointssystem og tanken er blandt andet, at når efterhånden køretøjsbestanden er registreret på den måde, vil det være af praktisk betydning ved tilmelding til løbsarrangementer. Mere om dette senere.

    Ifølge Autohistorica arbejder Automobilhistoriska Klubben i Sverige med et lignende projekt og har dertil indstiftet en renoveringsplakette, der kun tildeles vogne, der er korrekt restaurerede og daterede. AHK samarbejder med den engelske Veteran Car Club, der har erfaring med sagen. Det er efterhånden sådan at man ser med mistro på en engelsk veteranvogn, der ikke har VCC's dateringsskilt.

Autohistorica fortæller, at problemet mere eller mindre bevidst fejldaterede køretøjer kendes i Sverige og nævner en stribe eksempler. Det kunne vi desværre også gøre herhjemme. 

LOVÆNDRING
    På den ekstraordinære generalforsamling i Hørning 3. november var der enstemmig tilslutning til forslaget om at gøre med-