Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 6

 

Instrumentbrættet i 327.
Der er runde instrumenter i 327\28.

båret af bladfjedre. I 1936 forlod man delvis dette princip ved overgangen, til en ny modelrække. Den første af disse, BMW 326, fik det nye chassis. Kasseformet ramme af en kraftigere konstruktion sammensvejset med karrosseriet. Større hjulafstand og sporvidde. En mere solid foraksel, selvfølgelig uafhængigt affjedret, men nu med underliggende bladfjeder, indstillelige stempelstøddæmpere i trianglerne. Bagakselen var affjedret af torsionsstænger fastgjort i rammens forreste travers. Der var tale om en særdeles velkonstrueret undervogn, der gav meget fine køreegenskaber. Motormæssigt holdt man sig nu udelukkende til en 2 liters topventilet med 2 Solex karburatorer af stigstrømstypen, og effekten lå på 50 hk for type 326.

 

BMW  327

    Bayerische Motoren Werke A/G byggede i årene op til 1936 en række lette velkørende biler monteret med topventilede sekscylindrede motorer på op til 2 liters slagvolumen.


Af Ib Jensen

 
  Alle de forskellige typer var afledt af den samme grundkonstruktion fra 1932. Et let, men vridningsstærkt rørchassis. Uafhængig forhjulsaffjedring med overliggende bladfjeder, tværgående, stiv bagaksel

BMW type 320 blev fabrikkens billigste model opbygget på samme grundlag, men med færre hk, nemlig 45. Den var udrustet med l karburator, også stigstrøm. Bagakslen var også her en stiv konventionel aksel, men ophængt i bladfjedre.
Ud fra type 520 undervogn udviklede man BMW 327, og den første så dagens lys i 1937.