Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 9

 
80 hk-motoren — her fra en 328.
327/28 har ét stort luftfilter.

   Det var en dejlig vogn og virkelig hurtig.
   Selv i dag forbløffes man over de gode køreegenskaber. For nogen tid siden prøvede jeg en tur i en velplejet 327/28 cabriolet. Ejeren Dieter Braun havde tunet motoren til at yde 104 hk. Turen foregik i nærheden af Stuttgart, og Braun kørte først motoren op på driftstemperatur i moderat tempo. Så fik piben ellers en anden lyd. 135 kmt i 3. gear. I 4. gear 160 kmt og den gik som på skinner. Efter en dejlig hurtig tur på en time i bjerge og på frie strækninger i dalen gik motoren roligt tomgang.
   Hvor mange 327/28 der er bygget i alt, kan ikke siges med sikkerhed, men en stor del af dem var med coupékarrosseri, så det er under 500 stk.
   I øvrigt var det en oplevelse at besøge Dieter Braun. Han boede i en lille landsby med nogle få hundrede indbyggere, og tilsyneladende ejede han hele byen. 

 

Vi kørte rundt i hans diesel Mercedes i en times tid for at besigtige bestanden. 
Der var ca. 15 BMW'er af forskellige typer. Nogle under restaurering og andre færdige. Heriblandt en smuk 335 limousine. Den største
  

BMW, der nogensinde er blevet bygget. Det var fabrikkens prestigevogn i 1939. Af andre lækkerier så jeg en Veritas Meteor. Et efterkrigsprodukt bygget over en 328.
  I Brauns mange garager lå der reservedele til at holde de mange biler kørende
  

i et par menneskealdre. Jeg så 3 fabriksnye 328 motorer!
   Lad os se lidt nærmere på den særprægede BMW 328 motor, som på mange måder var langt forud for sin tid. Type: 6 cyl. topventilet 
Slagvolumen: 1971 ccm