|
Lavtliggende knastaksel: Åbningsvinkel
260°
V-formet letmetalstopstykke med
hængende ventiler, halvkugleformede
forbrændingsrum med centralt placeret
tændrør
Lange stødstænger til indsugningsventilen
og desuden et ekstra sæt på 6 meget
korte stødstænger der gik igennem
topstykket på tværs og hentede
momentet over til udstødningsventilen
Kompr. forhold: 7.5:1
Effekt: 80 hk ved 4.500 o/min.
Karburatorer: 3 stk. Solex faldstrøm
direkte monteret på indsugningen.
Se i øvrigt skitsen.
I fabrikkens katalog meddelte man, at 327/28 var udstyret med den sejrsvante motor fra 328, og
det var ikke bare reklamebrøl. Sportsvognen BMW 328 vandt utallige løb før verdenskrigen. Kulminationen
blev en stor sejr i 1940 (krigen var da i gang) i Mille Miglia, hvor Huscke von Hanstein Baümer sejrede med
en gennemsnitshastighed af over 160 km i timen. Den værste konkurrent, Alfa Romeo med større slagvolumen
og overliggende knastaksel, kom ind på andenpladsen. Der deltog 4 BMW'er, de resterende 3 kom ind på 3.,
5. og 6. pladsen.
Efter krigen skyldtes det udelukkende tilstedeværelsen af en del af disse moto- |
|
rer på private hænder, at Tyskland meget snart igen kunne gøre sig gældende i
sportsvognsløb. Så sent som i 1953 deltog 328 med held. Konstruktionen var da 17 år gammel og tålte nu
omdrejningstal på over 6000 i minuttet med effekt på op til 140 hk. Det var dengang ret sensationelt for
en motor uden overliggende knastaksel og med stødstænger, „der arbejdede i alle retninger".
Sportsmotoren lyder lige så potent, som den optræder. En englænder udtrykte sig for nylig
på denne måde: „It burst into glorious song as soon as the fuel got through."
Efter krigens ragnarok og Tysklands deling var der ikke mulighed for at fortsætte og
videreudvikle 327-eren. Fabrikken i Eisenach, nu Østtyskland, fortsatte dog produktionen i næsten uændret
skikkelse fra 1952 til 1955. Vognen, kendt som EMW type 327/1, var egentlig BMW's 1942 model, altså ikke et
rent østtysk produkt.
Karakteristika:
Firkantede instrumenter
smallere forstole
bredere fælge
anden kølerhjelm (siderne gik ikke
med op).
EMW 327 blev udelukkende bygget med 55 hk motoren (nu monteret med Solex |
|
De to tegninger giver et begreb om 80 hk- motorens stødstænger, der „arbejder i alle
retninger".
faldstrømskarburatorer) som cabriolet og coupé.
Der findes ca. 20 BMW 327 herhjemme. Halvdelen heraf af østtysk oprindelse, og l BMW 327/28,
som jeg er ejer af. Min vogn har tilhørt Axel Greulich, men de næste ejere har så sandelig været hårde
ved den. Bagenden var rustet op i en sådan grad, at der nu næsten er tale om en rekonstruktion.
Laskeboltene faldt ud i 2 stykker, da jeg løftede vognen på bukke. Utroligt, når man påtænker, at den
var indregistreret og kørte jævnligt, da jeg fik tag i den. |
|