Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 10

 
 

Lavtliggende knastaksel: Åbningsvinkel
    260° 
V-formet letmetalstopstykke med
    hængende ventiler, halvkugleformede
    forbrændingsrum med centralt placeret
    tændrør 
Lange stødstænger til indsugningsventilen
    og desuden et ekstra sæt på 6 meget
    korte stødstænger der gik igennem
    topstykket på tværs og hentede
    momentet over til udstødningsventilen
Kompr. forhold: 7.5:1 
Effekt: 80 hk ved 4.500 o/min.
Karburatorer: 3 stk. Solex faldstrøm
   direkte monteret på indsugningen.
   Se i øvrigt skitsen.
   I fabrikkens katalog meddelte man, at 327/28 var udstyret med den sejrsvante motor fra 328, og det var ikke bare reklamebrøl. Sportsvognen BMW 328 vandt utallige løb før verdenskrigen. Kulminationen blev en stor sejr i 1940 (krigen var da i gang) i Mille Miglia, hvor Huscke von Hanstein Baümer sejrede med en gennemsnitshastighed af over 160 km i timen. Den værste konkurrent, Alfa Romeo med større slagvolumen og overliggende knastaksel, kom ind på andenpladsen. Der deltog 4 BMW'er, de resterende 3 kom ind på 3., 5. og 6. pladsen.
   Efter krigen skyldtes det udelukkende tilstedeværelsen af en del af disse moto-

rer på private hænder, at Tyskland meget snart igen kunne gøre sig gældende i sportsvognsløb. Så sent som i 1953 deltog 328 med held. Konstruktionen var da 17 år gammel og tålte nu omdrejningstal på over 6000 i minuttet med effekt på op til 140 hk. Det var dengang ret sensationelt for en motor uden overliggende knastaksel og med stødstænger, „der arbejdede i alle retninger".
   Sportsmotoren lyder lige så potent, som den optræder. En englænder udtrykte sig for nylig på denne måde: „It burst into glorious song as soon as the fuel got through."
   Efter krigens ragnarok og Tysklands deling var der ikke mulighed for at fortsætte og videreudvikle 327-eren. Fabrikken i Eisenach, nu Østtyskland, fortsatte dog produktionen i næsten uændret skikkelse fra 1952 til 1955. Vognen, kendt som EMW type 327/1, var egentlig BMW's 1942 model, altså ikke et rent østtysk produkt.
   Karakteristika:
   Firkantede instrumenter
   smallere forstole
   bredere fælge
   anden kølerhjelm (siderne gik ikke
   med op).
 EMW 327 blev udelukkende bygget med 55 hk motoren (nu monteret med Solex

De to tegninger giver et begreb om 80 hk- motorens stødstænger, der „arbejder i alle retninger".

  

faldstrømskarburatorer) som cabriolet og coupé.
   Der findes ca. 20 BMW 327 herhjemme. Halvdelen heraf af østtysk oprindelse, og l BMW 327/28, som jeg er ejer af. Min vogn har tilhørt Axel Greulich, men de næste ejere har så sandelig været hårde ved den. Bagenden var rustet op i en sådan grad, at der nu næsten er tale om en rekonstruktion. Laskeboltene faldt ud i 2 stykker, da jeg løftede vognen på bukke. Utroligt, når man påtænker, at den var indregistreret og kørte jævnligt, da jeg fik tag i den.