Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 12

 
 

stempler med kuplet top oven i købet med kompr.forhold 7.5:1 eller med 8.5:1, valgfrit, alt fra 85 C motoren. Bristol Cars fortsatte efter krigen konstruktionen af BMW 328 motoren i næsten uændret skikkelse, så derfor har vi i dag stadig muligheden for at købe sådanne rare sager. Fabrikken har en meget forekommende reservedelschef, som gerne er til rådighed med oplysninger.
   En BMW motor bør afbalanceres nøje efter renovering. Følgende kan udføres pÃ¥ Teknologisk Institut:

så solgt i England under betegnelsen Frazer Nash BMW. Dette var et resultat af et samarbejde med det gamle firma Frazer Nash og BMW fabrikken. Frazer Nash byggede som bekendt meget hurtige sportsvogne med kædetræk, inden man brød med traditionen og gik ind for BMWs moderne konstruktion.
   Der er i tidens løb gjort mange og vellykkede forsøg med at tune den 2 liters BMW motor. Mekaniker Svendsen, som

 BMW-fortøiet. Her pÃ¥ en 320.

„i gamle dage" havde BMW værksted i Brøndbyøster, gik en utraditionel vej for at hente flere heste frem. Han brugte topstykkerne fra værnemagtens motorer til lyskasterne. Disse topstykker var af aluminium og havde større ventiler end det almindelige 327 topstykke. Jeg har ladet mig fortælle, at en 327 med en sÃ¥dan motor er lige sÃ¥ hurtig op til de 100 kmt som en 327/28 med 328 motoren. BMW 327 var sidst i trediverne indbegrebet af den

 

    Afbalancering af krumtap med kobling og svingningsdæmper monteret. Afvejning af stempler med plejlstænger monteret (± ½ gram). Dette koster i dag ca. kroner 230,00 + moms.

Centralsmøringsanlægget
   Mange førkrigs BMW er er med tiden fejlagtigt blevet monteret med smørenipler. Det er der ikke nogen grund til, da alle dele stadig kan købes hos POUL MØLLERS MASKINFABRIK i BORUP, som har agenturet for „Vogel", Berlin.
   Mange dele fra EMW type 340 passer uden ændring til BMW 326 og 327. Monter altid Solex faldstrømskarburator (EMW indsugn.manifold).
   De forskellige typer blev før krigen og-