Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 13

 
 

hurtige rejsevogn. Bygningen af de tyske autobaner havde forceret udviklingen med år i forhold til de andre europæiske lande. Man krævede modeller, der kunne tåle de høje rejsehastigheder, som en motorvej giver mulighed for, og BMW type 327 kunne tåle det. Flere af de større tyske fabrikker fremstillede en „Autobahnwagen" i 1939.
   Karrosserimæssigt var 327 så vellykket, at den snart blev brugt som forbillede for andre fabrikkers modeller. Betragter man i dag en Jaguar XK 120 er ligheden forbavsende slående.
   Når man sidder bag rattet af en 327 i dag, er det svært at få øje på de fremskridt, der er sket siden 1937. Centralt placerede instrumenter. To rigtige forstole med sidestøtte, polstret i ægte læder. Under kørslen bliver man også hurtig klar over, at man kan tumle vognen så let som man bevæger sin husholdningsvogn anno 1970 til daglig. Havde BMW fabrikken været i stand til at fortsætte, hvor man slap i 1940 er det givet, at et mærke som PORSCHE havde fået en meget svær start.

 

 

 

SIDEN SIDST
  

Flemming Perlt har fået en Nash 400 1930 sedan. - - - Fritz Knudsens nyerhvervelse viser sig at være en DKW F. 5  4- personers 2-dørs cabriolet fra ca. 1933. - - - Erik Nordentoft oplyser at på den yderste pynt af en ø i det sydfynske øhav ligger der i en skrotdynge på stranden nogle stumper til en Lincoln ca. 1929 - 4 træ- artillerihjul med navkapsler, bremsetromler, fortøj, muligvis mere, og delvis intakt. Den synes at have været degraderet til landbrugsmaskine. Nordentoft står til rådighed med nærmere oplysninger. - - - Lensgreve Bille-Brahe til Selby har skænket klubben en del løse numre af The Autocar fra 1931 og de nærmeste år og bladet komplet fra 34 til 68. Der forstår et større arbejde med at katalogisere indholdet med henblik på fremstilling af artikelkopier til interesserede. - - - Nordjysk Ford A Klub med hjemsted i Ålborg har på en generalforsamling den 23. september taget navneforandring til Nordjysk Vintage Mo-

tor Klub med alle biler og motorcykler op til 1939 som interesseområde. Randers Ford A Klub med 12 medlemmer og 2 indregistrerede vogne går med lignende planer. - - - Ole Riisager har opdaget at hans to Fiat 501'er har været førstegangsregistreret under henholdsvis K 211 og K 611 - så nu mangler han blot K 111, 311, 411 osv. --- Holst Jensen har solgt en Fiat 508 til Erik Koux, som dermed har to. - - - Hans Ole Jørgensen i Hørsholm har suppleret sin Chevrolet lastvogn med den Humber Super Snipe 1939 cabriolet Montgomery kørte gennem København i efter befrielsen. - - - Peter Lykkeberg har afsløret sig som ejer af en Rex mc på 147 ccm, antagelig ca. 1926. - - - Ole Artved har købt Henning Helmers Rover 12 Sports Saloon, årgang 1946. - - - Peter Ferlov har sendt os en omfattende liste over veteran- og vintagebiler, der er til salg forskellige steder i Frankrig. Vi må henvise eventuelle interesserede til Ferlov selv. - - - DVK har udvidet bladudvekslingen med fremmede veteranbilklubber med den italienske Automotoclub Storico Italiano, som udgiver det fine tidsskrift La Manovella, og den hollandske Historische Automobielen Vereniging, i hvis blad vi finder en annonce fra et tidli-
                               (fortsættes side 29)