Bilhistorisk Tidsskrift 26/1970 side 19 |
1939 Packard Super 8 Touring Sedan.
al for megen gearskiftning, var de meget lavt gearede i fjerdegearet, hvilket resulterede
i, at tophastigheden som regel lå mellem 110-115 kmt, ved hvilken hastighed motorerne roterede med for den
tid så høje omdrejninger, at en engelsk bilist, der vovede sig ud på de nye tyske Autobaner kunne være
temmelig sikker på, at motoren løb varm, og i værste fald smeltede lejerne ud. |
1940 markerede i øvrigt det år, hvor den indledte udvikling "med at
satse på modeller i den mellemste prisklasse blev fuldbyrdet. Produktionen af Packard Twelve blev
indstillet, og hele fabrikken blev omstillet til produktion af 110 og 120 modellerne, bortset fra et mindre
antal 160 og 180 modeller, der imidlertid i et vist omfang delte komponenter med de |
billigere modeller, og blev samlet sammen med disse. |
Af andre ændringer kan det nævnes, at man nu også på de billigere modeller mod ekstrabetaling kunne få air-conditioning anlæg, der ikke alene var i stand til at opvarme luften, men også at afkøle den. Som modtræk mod de automatiske transmissioner konkurrenterne kunne levere, herunder særlig Oldsmobile og Cadillacs hydra-matic drive, kunne Packard dels til- |