Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 20

 

1941 Packard Glipper hygget af Darrin for Errol Flynn. 

også sat op med 5 hk, nemlig fra 100 til 105 hk. Karrosseriprogrammet omfattede business coupé, 2-dørs club sedan og 4- dørs touring sedan. På grund af USA's indtræden i krigen blev der kun produceret forholdsvis få 1942 modeller, idet produktionen stoppede allerede den 9. februar 1942.
   Som det er nævnt tidligere i artiklen, leverede Packard i 1938 Eight modellen med en række semi-custom karrosserier fra Rollston. I 1935. da Packard 120

 

byde et såkaldt Aero-Drive overgear, dvs. en kobling, der selv koblede fra ved tomgang og koblede til, når motoren fik gas. Ved at starte vognen i 2. gear, og derefter skifte til Aero-Drive 2. gear, hvilket skete ved at løfte foden fra speederen et øjeblik, kunne man i realiteten betjene vognen uden at benytte koblingspedal og gearstang.
   Packards egentlige sensation blev imidlertid først annonceret den 4. marts 1941. Det var den nye Clipper model, dvs. et helt nyt karrosseri i elegant og moderne stil, men med anvendelse af de mekaniske komponenter fra 120-modellen, bortset fra at antallet af hestekræfter var øget fra 120

til 125 hk på grund af øget kompressionsforhold. Dette karrosseri blev anvendt indtil 1948, og var, da det kom frem, uden tvivl det eleganteste standardkarrosseri.
  Clippermodellen fik så stor succes, at alle Packard modeller i den populære prisklasse anvendte det i 1942, dog bortset fra convertible coupé modellerne, der uændret anvendte det almindelige 1941 karrosseri.
    Da Clipperen blev introduceret i 1941, kunne den kun leveres med den 8-cylin- drede motor, men i 1942 omfattede modelrækken Clipper Six Special og Custom samt Clipper Eight Special og Custom. Ydeevnen på den 6-cylindrede motor var

blev introduceret. var fabrikationen af specialbyggede karrosserier i USA imidlertid praktisk talt uddød, og det var derfor et forholdsvis lille antal Packard 120 (eller Eight) chassiser, der i årenes løb blev udstyret med specialkarrosserier. Det var særlig Rollston, Derham og fra 1938 Darrin, der producerede og solgte disse specialkarrosserier. I 1938 og 1939 lavede Darrin nogle roadstere i Hollywood bl. a. til Clark Gable, der vakte så megen opsigt, at der blev indgået kontrakt med Packard om bygning af disse, men dog nu på det dyreste model 180 chassis.
   I Frankrig, hvor Packard gennem årene havde haft et ret godt salg til de rige folk