Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 21

 

fra hele kloden, der i mellemkrigsperioden tilbragte en stor del af deres tid i Paris eller ved Rivieraen, byggede en række af de specialkarrosserifabrikanter, der havde specialiseret sig i de dyre chassiser såsom Franay og Saoutchik, et mindre antal karrosserier på Eight chassiset. Særlig Franay, der i 30'erne byggede nogle af de eleganteste coupé de ville i verden, viste ved en række concours d'élégances Packard Eight modeller.
   I Danmark betød introduktionen af den 8-cylindrede 120, og senere 110'eren, at der igen blev solgt et vist antal Packard i landet. Verdenskrisen i forbindelse med valutacentralens indførelse havde betydet, at der i Danmark kun var yderst ringe mulighed for at importere vogne - og herunder særlig dyre vogne - i samlet stand. Importbevillingerne blev forbeholdt billigere vogne i adskilt stand, der blev samlet på de danske samlefabrikker. Der var ingen mulighed for at importere de dyre Packard modeller på denne måde, men fra 1935 og indtil besættelsen blev der solgt et vist antal Packard. Forholdsvis få af disse vogne eksisterer i dag, men Rågeleje bilmuseum har dog en ca. 1936-37 Packard 110, medens et tidligere medlem har en 1939 Super 8 4-dørs sedan, der i hvert fald indtil for nogle år siden var meget

velholdt. Endelig har Ålholm Automobil- museum overtaget en 1938 Eight coupé, der indtil for et par år siden var i daglig brug. Herudover findes der formentlig endnu et par stk. inden for og uden for medlemskredsen.
                                             HJB

 

 

KONKURRENCEN

Konkurrencen i sidste nummer blev vundet af Viklit Graae Jørgensen, der var først med den rigtige besvarelse: Stephens 1922-23. Det skal tilføjes at der uheldigvis var en ombryderfejl i teksten og at vi desuden ikke tør udelukke at karrosseriet var dansk hemslöjd - men det forhindrede i hvert fald ikke, at der indkom flere rigtige besvarelser (og nogle forkerte).
  Denne gang er det et af de kendte og endnu eksisterende mærker, men hvilket? Og hvilken årgang? Præmien er som sædvanlig en farvestrålende reproduktion af en De Dion-Bouton plakat fra århundredskiftet (hvis vinderen har vundet før, finder vi på noget andet).

TOURING CAR $1700

DEMI-TONNEAU $1700

FORE-DOOR TOURING CAR $1800

LIMOUSINE $3000