Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 23

 
FORD I FESTDRAGT

En forårsdag i april 1970 afleverede Arthur Andersen efter to års arbejde en mageløst restaurere! Ford T 1924 til den lykkelige ejer, restauratør Svend Meilby, Odense, og til beundring af alle bilkendere. Vognen blev præsenteret for klubben ved Lillebælts-løbet 1970 og fik fortjent l. præmie for restaureringen. Svend Meilby bruger vognen daglig i H. C. Andersen kvarteret, hvor hans restaurant Hyldemor ligger og Ford'en er et lige så fotograferet motiv som H. C. Andersens hus.
   Dette pragteksemplar af en Ford T blev indført uden karrosseri fra USA i 1923 og bygget på Ørum Petersens karrosseriværksted i Herning. Firmaets speciale var indtil 1930 bygning af taxa'er og luksusvogne, udformet efter specielle ønsker og datidens mode. Denne Ford T fik en 3- dørs sort karrosse, helt sofasæde for og bag, naturtræsbjælkeloft under loftsbetrækket, frontrude som todelt vippevindue i forniklet ramme, skydevinduer i siderne, indvendige hornhåndtag, elegant loftslys og krystalvaser, klunkegardiner ved de 3 bageste vinduer. De runde tyskfremstillede skærme blev tilpasset karrossen og den kendte Ford T køler blev ændret til en

såkaldt „drypkøler". Leveret i foråret 1924 gennem Lemvig Motorkompagni til brdr. Søndergård, Bøvling.
   I 1968 købte Svend Meilby vognen, som var meget defekt og med uoriginale hjul, af Orla Jeppesen, Vester Snabe, som kort forinden havde overtaget vognen efter de tre brødre.
   Hermed min kompliment for fin restaurering.
   Tekst og tegning: Fritz Knudsen.

 

LØBSRESULTATER

Ringkøbingløbet:
   Vognbedømmelse, klasse l til og med 1950: Fuglsbjerg, DeSoto touring 1929, 2. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928, 3. A. P. Laier, Chevrolet touring 1927. Klasse 2. fra og med 1931: l. P. E. Hansen, Ford A touring 1931, og J. Bredstrup, MG 1933, 2. Niels Meyer, Opel 1.8 cabr. 1931.
   Manøvreprøve: l. Niels Meyer, Opel 1931, 2. Arne Mehlsen, Ford A 1931, 3. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928.
   Orientering: l. C. O. Johansen, Chevrolet 1932, 2. K. E. Pedersen, Ford T 1925, og Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928.

]uelsminde-turen:
   Bedst rengjorte undervogn og motorrum: l. E. Lindvig Jensen, Ford T 1926,  2. K. E. Guldager, Ford T 1926, 3. Arne Mehlsen, Ford A 1931.
   Manøvreprøve: l. Børge Jensen, BMW 1937, 2. K. E. Guldager, Ford T 1926, 3. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928.
   Ditto, motorcykler: l. Henrik Houmøller, Super-X 1926, Sv. Amdissen, BSA 1930.
   Peter Hass' præmie til en GM vogn gik til A. P. Laiers Chevrolet 1927.
Rally Århus 1970:
   Følgende tre DVK-medlemmer besatte de tre første pladser: l. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928, 2. A. P. Laier, Chevrolet 1927, 3. K. E. Pedersen, Ford T 1925. Sidstnævnte fik Århus Stiftstidendes ærespræmie, og førstnævnte en ærespræmie udsat af Brdr. Friis-Hansen. Evald Henneberg besatte en førsteplads for motorcyklister med en BSA 1929.
De vigtigste præmier i                            Nordsjællandsløbet:
   Lindvig Jensen, Ford T, vandt både ærespræmie og concours d'élégance, klasse A indtil 1.000 kg, klasse B, 1.000 til 1.500 kg blev vundet af Arne Mehlsen, Ford A og klasse C, over 1.500 kg, af John Arendtsen, SSl00. Rallykørsel: Klasse l,
                              (Fortsættes side 31)