Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 24

 

   Jeg - en Fiat 509

   af Ole Hübbe

Til venstre et fabriksbillede af cabrioletten. bemærk den todelte klap beklædt med riflet gummi. Til højre øverst: Det yndige barn er identisk med det tavse flertals højttaler, program-sekretær ved Danmarks Radio ]ørgen Schleimann. Billedet er taget i 1929 og vognen er original overalt. Ved siden af faderen Chr. Schleimann og andre familiemedlemmer på skovtur, sikkert også 1929. Nedenunder tager malermester Andersen i Fjellerup afsked og til slut den ombyggede rogn med nedskåret vindspejl og uoriginale hjul.




509 Cabriolet og mit personnummer blev: 32021490. Disse tal betegner, at jeg er en Tipo 509, i modsætning til Tipo 509 A, der har 6-cifrede numre. Forskellen mellem de to typer er blandt andet at 509- motoren har indsugningen gennem blokken og er forsynet med en Fiat-karburator, medens 509 A har indsugningen sammenbygget med udstødningsmanifolden og forsynet med Zenith eller Solex-karburator. Endvidere har de seneste 509 A modeller et modificeret smøresystem for motoren. Endvidere var de første modeller i 1925 og 1926 forsynet med vulstdæk størrelse 715 x 115, der senere blev skiftet ud med 4,75 x 18 kanttrådsdæk. Tipo 509 har kølerkappe af forniklet messing,

 
 Jeg blev født en stegende hed sommerdag i Torino, Italien, i juli måned 1926. Datoen er desværre gået fløjten. Jeg kan ikke huske ret meget fra min spæde barndom, men jeg blev da samlet af de stumper, der senere gav mig betegnelsen Tipo hvorimod 509 A har en jernkappe med en lille vulstkant, der er rettet fremad i hele kappens omkreds.