Bilhistorisk Tidsskrift  26/1970    side 27

 

over 40 kmt, og langsomkørsel er ikke noget for mig. Han var nærmest bange for mig, men havde mig alligevel helt til 1939,

Hübbe tager køleren af.

hvor jeg blev solgt til malermester Andersen, Fjellerup, Fyn. Han kunne lide at køre hurtigt og han havde, efter sine egne udtalelser, megen glæde af mig.

   Nu kommer vi til den kedeligste del af
min tilværelse, idet der under og efter krigen var mange ting, der var rationeret og f. eks. dæk var jo ikke til at opdrive, og da slet ikke vulstdæk. Andersen fik da mine skønne artillerihjul skåret ned til navet og fik påsvejset 16 tommer Ford- „Popular"-hjuL Samtidig fik han udvidet mit bagsæde, lavet mig om til en coupé med nedskåret vindspejl og forærede min læderkaleche bort til en mælkemand, som kunne bruge den til sin mælkevogn.
  Ja, det var strenge tider, men da Hübbe købte mig i 1969, og lovede at sætte mig i original stand, ja, så var livet atter værd at leve.
   Hübbe har for nylig været i forbindelse med Fiat i Torino og de har sendt ham originale konstruktionstegninger, billeder, så nu skulle han være i stand til at få mig i original stand igen.
   Jeg fik forleden 5 hjul, men de to er knapt så gode, så hvis nogen, der læser dette har, eller ved, hvor der ligger et eller to hjul st. 715 x 115 eller 475 x 18, så ring til min far.
   Efter det danske Fiat-Register er der ikke nogen 509-cabrioletter udover mig, men det kan jo være at der senere kommer en frem. Min far vil meget gerne i forbindelse med Fiat 509-ejere, så de kan snakke

Fiat. Han mangler det originale kalechestativ, dynamo og startmotor.
   Hermed slutter jeg min beretning til dato, men min far vil om et år eller to fortælle om min restaurering. Jeg kan lige nå at fortælle, at jeg er splittet i mindst 1000 stykker og har lige været til sandblæser.
   På gensyn!               Fiat-32021490.

                     HAVES:
To aksler + fem hjul til Morris Oxford (Bullnose), Singer 9 motor + gearkasse, tændspole (knurrekasse) til Rolls-Royce, mange reservedele til Morris 8, Morris Ten Four årgang 1932-34 til restaurering.
                     ØNSKES:
Defekt MG TA-TC, Morgan 4 eller Morgan JAP (trehjulet), som kan restaureres.
         Montør Poul Jensen,
         Tjørnemark, 4780 Stege.

                BMW 700 S
gearkasse og differentiale købes.
       Steen Jakobsen,
       Hovedgaden 23, 2970 Hørsholm.

                    SØGES:
2 forlygter og baglygter med stop til Chevrolet 1925. Og motorhorn.
         Peter Kaul,
         Lundebjerggårdsvej 2, 2.th„
         2740 Skovlunde.