Bilhistorisk Tidsskrift  27/1971    side 9

 
 

antræk. Denne karrosse er sidste trin i udviklingen, og den fortsætter altså til en gang i 1939 med små ændringer. Produk- tion 1934: 22.500 stk. Chassis nr. 31. de- cember 1934: Ca. 210.400.
   Produktion 1935: 27.300 stk. Chassis nr. december 1935: Ca. 237.700.
   Januar 1936: Krumtapaksel med tre hovedlejer, nyt topstykke, 14 mm tændrør og Girling bremser. Produktion 1936: 23.500 stk. Chassis nr. 31. december 1936: Ca. 260.600.
   Produktion 1937: 22.600 stk. Chassis nr. 31. december 1937: Ca. 282.300.
   Produktion 1938: 8.500 stk. Produktion 1939: 950 stk.
   Den sidste Seven blev lavet 29. juli 1939. Karrosseriet var vel stadig nogenlunde up to date, og præstationerne kunne måske have holdt trit 10-12 år endnu. Alligevel stoppede man den, grunden skal sikkert søges i ny krav til rationelle fremstillingsformer, som denne gamle konstruktion ikke kunne honorere.
   At Reliant derefter i mange år (til 1962) byggede dette stykke vintage maskineri af en motor og monterede den i en trehjulet vogn. som de kunne leve af at sælge, det kræver nok indblik i engelsk livsstil at kunne fatte.
   Retfærdigvis skal det dog siges, at også

          Annonce i MOTOR marts 1932

i Frankrig, hos Rosengart, kørte Seven derivater af samlebåndet til omkring 1952- 53. Og i USA byggede Brennan bådmoto- rer som helt klart var Austin Bantam efter- kommere lige så sent, og de laves måske endnu.                           Knud Marker 

   Følgende nytillavede reservedele til Nimbus 1919-28 sælges til fremstillingsprisen: Sandstøbte aluminiums fodbrædder med navn, højre og venstre, pris pr. sæt 60 kr. Fodhvilere til bagsæde i støbt aluminium 15 kr. pr. stk. Hætte til oliestandsviser (G 3705) 16 kr. Endvidere er transfers i ordre ved H. B. Sjøgren til levering inden sæsonen begynder. Tilsyneladende kan der blive ved med at dukke „ny" Kakkelovnsrør op som vi ikke har i registret. For kun godt et år siden håbede vi på at der var bevaret et halvt hundrede stykker, men allerede nu er der nedfældet 77 i registret, og der er et par stykker mere på vej. For en tre år siden var der udbudt en 21-model til salg i Canada af en hr. Clausen. Er der nogen, som kender noget til det?
                                  Henrik Houmøller