Bilhistorisk Tidsskrift  27/1971    side 14

 

  Den ombyggede M.G. Magnette "K3" 1934 har tilhørt Peter Monkhouse.
  
Historien om

  (5)
 Af Falko Lorentz

Vi skriver efteråret 1932 hvor M. G. fabrikkerne præsenterer deres nyeste model - M. G. MAGNETTE PILLARLESS SALOON - en videreudvikling af de allerede kendte „F-type" MAGNA fra 1931-32.
   Der er tale om en „long-chassis" 4-personers vogn med en 6-cyl. o.h.c. motor af typen „KA" (1.087 cm3). Bilen kunne købes med eller uden kompressor. Ønskede man bilen uden kompressor, så var motoren forsynet med 3 semi-down-draught S.U. karburatorer. Med kompressor af typen POWERPLUS benyttede man kun l S. U. karburator, men af en større dimension og i forbindelse med et dobbelt benzin-tilførselsystem.
   M. G. MAGNETTE PILLARLESS SA- LOON, også kaldet „Kl" Saloon havde en såkaldt ENV-WILSON preselector gear- kasse og kostede £ 445.
   I foråret 1933 fulgte så M. G. MAG- NETTE OPEN FOUR-SEATER TOURER som ligeledes havde typebetegnelsen „K l". Prisen var £ 385 plus £ 25 ekstra til ENV- gearkassen. Lidt senere på året fulgte M. G. MAGNETTE 2-SEATER SPORTS med en 6-cyl. o.h.c. motor af typen „KB" (1.087 cm3).
   Denne bil benyttede den mere konventionelle 4-trins „Twin-Top" gearkasse med remote Control lever. Efter ønske kunne en kompressor monteres.