Bilhistorisk Tidsskrift  27/1971    side 15

 

I 1934 udskiftedes motorerne i „K l" og „K 2" modellerne med en større type, som nu kom op på 1.286 cm3.
   Ved samme lejlighed blev motorerne forsynet med tændspole i stedet for den hidtil benyttede magnet-tænding.
   Den der nok huskes bedst af samtlige K-typer er racing versionen M. G. MAGNETTE „K 3" som f. eks. vandt ULSTER T. T. løbet i 1933.
   Denne MAGNETTE var bygget på et „K 2" chassis med „KB" 6-cyl. motor

Til venstre M. G. Magnette „K 5" 2-scedet racermodel fra 1934 i gadeudførelse, dvs. med skærme og lygter. Herover en „K 2" 2-personers fra 1934 med kompressor.

(57 x 83 mm, 1.071 cm3) med 120 b.h.p. ved 6.500 omdrejninger. Som kompressor anvendte man i 1933 model POWERPLUS nr. 9 med et tryk på 14-16 Ibs/sq. in. Tophastigheden var på 120 m.p.h. i

forbindelse med en specielt beregnet bagtøjsudveksling. I 1934 udgik model „K l« og „K 2" efterfulgt af model „K 3" i 1935. Der er bygget i alt: 196 „K l", 20 „K 2" og 32 „K 3".                                F. Lorenz