|
A/S Scania-Vabis blev oprettet i 1913 som et datterselskab af det svenske AB
Scania-Vabis, der havde fabrikker i Malmö og Södertälje, og der fremstillede henholdsvis last- og
personbiler. Foruden at overtage eneforhandling her i Danmark af moderselskabets bilproduktion, indrettedes
A/S Scania-Vabis som maskinfabrik, særlig med henblik på fremstilling af tandhjul og tandhjulsmekanismer.
Direktør for den danske fabrik blev Valdemar Christiansen, der ved sin ansættelse var overværkfører hos
Nielsen & Winther. Han var kendt som en dygtig fagmand og nåede inden sin død i 1923 at leve op til
den målsætning, der var givet i firmaets katalog fra 1915: „Vi tror at turde garan-
Montagehallen på Lyøvej på Frederiksberg i 1918. Forrest S.V.8, bag dem 10 lastvogne og bagest 10
formodentlig CLa 1,5 modeller. |
|
tere, at Navnet ved os ikke skal miste sin Velklang i det almindelige Omdømme".
Historien om de biler den danske virksomhed selv producerede, starter egentlig i Tyskland i
efteråret 1913, da Alhaltische Automobil & Motorenfabrik AG, Dessau, måtte standse betalingerne og
likvidere. Grunden var at nybygninger og anskaffelsen af nye maskiner havde oversteget firmaets finansielle
kraft. Her købte A/S Scania-Vabis tegninger og rettigheder til det tyske firmas hovedmodel Der Dessauer,
Type G3 8/24, og allerede i marts 1914 leverede Scania-Vabis sin første danske bil til Ejnar Jørgensen
& Co., det var en 4-sædet phaëton.
Kataloget fortæller om den:„Forakslen er smedet i dobbelt T Profil af fuldt Materiale; smukt
formet og overordentlig stabil er Hovedkendetegnet for vore Foraksler. Hjulene kan svinges under en Vinkel
af ca. 40° saaledes at man |
|
selv paa en smal Vej eller Gade er istand til at vende, uden at man behøver anvende
Bakgang.
Vor Motor er en Scania-Vabis Motor med 4 Cylindre, der alle fire er sammenhængende støbt.
Cylinderblokken er fastboltet til Mellemparten, der ligesom Underparten er støbt af en overordentlig fin
Legering af Alluminium. I Mellemstykket er med overordentlig Støbekunst indstøbt et autogen-svejset
Grenrør af Staal der munder ud i Krumtappens Lejesteder. En Tandhjulspumpe pumper Olien gennem Grenrøret
og videre gennem den fuldstændig gennemborede Krumtap til dennes samtlige Lejesteder, der ogsaa omfatter
Plejlstangslejer. Krumtappen, der er fremstillet af fineste Specialstaal, er naturligvis slebet paa alle
Lejesteder og er saa omhyggelig afbalanceret, at den ved 2500 Omdrejninger er ligesaa fri for Sitring som
ved 25 Omdrejninger. Naturligvis er |
|