|
Krumtappen lagret forsat i Sideretning, hvorved der opnaas, at Stemplernes Sidevægge.
Nokkeakslen trækkes ved hjælp af tryk fordeles ensartet paa begge Cylinderlydløs Kæde. Formen af
Styrenokkerne er fremstaaet af aarelange Forsøg og bidrager ikke uvæsentlig til vore Motorers lydløse
Gang.
Kølingen forgaar ved hjælp af en „Lamellkøler" (Windhoff), fra hvilken Vandet rinder
ind i en Pumpe, som gennem en kort Ledning pumper det ind i Motoren. Kølingens Effektivitet forøges gennem
en energisk virkende Ventilator, der er anbragt direkte bagved Køleren og som er let efterstillelig.
For Tændingen af Gasblandingen anvendes en Bosch Højspændingsmagnet, der er anbragt i
Vognens højre Side. Magneten trækkes af en Klokobling, der selv efter fleraarig Brug arbejder lydløst.
For Motoren gælder i øvrigt, at saavel Plejlstængerne som Stemplerne er saa ideelt
konstrueret, at de i Forhold til deres Stabilitet repræsenterer den mindst mulige Vægt, hvilket bevirker
at der vel næppe gives nogen Motor, der saa hurtig kommer op paa sit beregnede Omdrejningstal, som vor
Specialmotor.
Gearkassen. En overordentlig Omhyggelighed bliver anvendt ved Fremstillingen |
|
af de brede Tandhjul af vort specielle Tandhjulsmateriale, der i hærdet Tilstand er
forlenet med en hidtil ukendt høj Brudgrænse og Haardhed.
Inklusive den direkte Overføring giver Gearkassen 4 Hastigheder frem og l Bakgang.
Paa genial Maade er de korte Udrykkerstænger sikret gennem en beskyttet Anordning, der
bevirker, at hvis f. Eks. l Gear er i Indgribning, saa er de øvrige laaset saaledes, at disse saa lidt som
Bakgangen, ikke af sig selv kan rykke i Indgribning."
Kraftoverføringen skete via en læderfriktionskonus. For at give en blidere til- kobling havde
man anbragt bladfjedre under læderbelægningen, så ikke hele koblingsskålen greb på en gang, og det fun-
gerede.
Fodbremsen virkede på kardanakslen med 2 udvendige sko forsynet med Ferodo belægning, den var
effektiv i en grad der af og til ødelagde spidshjulet. Til gengæld var håndbremsen mindre heldig, den
påvirkede indvendige bremsesko i baghjulenes tromler, men krævede kræfter og var i vådt føre næsten
virkningsløs.
Styretøjet var et almindeligt snekke/rulle system, også det fungerede lidt tungt.
„Rammen er presset af bedste Staalplade og bestaar af to Længdebærere og to Tvær- |
|
traverser foruden den bageste Tværtravers, der tillige tjener til Befæstigelse af
Halvfjedrene.
Ved Valget af meget lange og brede Fjedre og 3/4 Elyptik-Bagfjedre er der opnaaet et
behageligt, let svævende Løb af vore Vogne, selv hvor Hastigheden er meget stor. Støddæmpere er
Standard-Udstyr paa vore Vogne.
Benzinbeholderen, der rummer 72 Liter, er anbragt bagtil. Benzinen bliver ved Hjælp af
Udpufningerne ført fra Benzin- beholderen gennem Benzinmanometeret til Zenith Forgaseren."
Chassis, krumtap og det ikke altid lige tætte støbegods fik man fra underleverandører i
København. Karrosseri og hjul blev i de fleste tilfælde lavet af et firma på Køgevejen i Valby, navnet
har vi desværre ikke. Nogle få færdige chassiser blev transporteret til Södertälje, og blev der
forsynet med svenske personvognskarrosserier. Da disse færdige vogne blev hentet i Havnegade kunne man
næsten ikke dreje rattet, den i forvejen tunge styring var umuliggjort fordi ratstammerne sad i
spænd.
CLa 1,5 chassis fra 1915 forsynet med halvelliptiske bagfjedre og fast gummi. Derunder
samme chassis set ovenfra, man ser tydeligt konuskobling. kanal gear vælger og kardanbremse. |
|