Bilhistorisk Tidsskrift  28/1971    side 10

 

I 1916 ændredes CLa 1,5 chassiset for bedre at understøtte de stadig længere varevogne, også differentialet er kraftigere.

   Mekanikerne havde andre problemer, på grund af manglende præcision i første led, måtte man næsten altid tilpasse hver enkelt del i motoren separat, det hæmmede arbejdet og forøgede prisen. Motorens hoveddimensioner 74 x 120 mm gav 24 hk ved 1900 opm. Den skattepligtige heste- kraft blev udregnet til 7,9. Privatautomobiler skulle betale 10 kr. pr. hk hvis de var mindre end 8 hk, så motorskatten blev 79 kr.
   For at forøge motorkraften havde man i 

 

slutningen af 1914 ændret boringen til 80 mm, ydelsen var nu 28 hk. Alligevel beholdt man begge modeller og havde i 1915 følgende modeller: S.V.l var den tyske grundmodel med 24 hk motor, og en akselafstand på 3000 mm.
  S.V.2 hed samme chassis, men med 80 x 120 mm motor, beregnet for personvogne. Når chassiset blev bru3t til varevogne forsynet med faste ringe bagtil, hed det type ALa. Største last 500 kg. S.V.3 havde fået forlænget akselafstanden fra 3000 til 3200 mm, men var ellers identisk med S.V.2. Varevognsudgaven af denne var for-

stærket, blandt andet var kardanaksel og differentiale kraftigere. Den havde betegnelsen CLa 0,75 (lasteevne 750 kg). S.V.4 havde stadig samme motor, men nu var chassiset forlænget yderligere til 3400 mm. Som varevogn hed den CLa l, og var interessant ved at have dobbelte „pneumatiske" gummidæk på baghjulene. Det normale var naturligvis fast gummi, men fordelen ved luftgummiet var at normalhastigheden steg fra 35 til 40 kmt, samt at vognens svage punkt, baghjulslejerne, blev skånet. Lasteevnen var l ton.

Det sværeste chassis med 28 hk motoren var lastautomobilet model CLa 1,5 (let type) der adskilte sig fra CLa l ved at have fast gummi bagtil og sværere dimensioner. Man skriver: „Ogsaa her foregaar Drivanordningen ved Hjælp af Kardan, og de koniske Hjul, saavel Spids- som Kronhjul, er af vort specielle svenske Tandhjulsmateriale, der næppe har sin Mage i Verden."
   S.V.5 er den næste i rækken og her ser man igen nye mål i motoren, 80 x 140 mm og en ydelse på 30 hk. Modellerne forde-