Bilhistorisk Tidsskrift 28/1971 side 10 |
I 1916 ændredes CLa 1,5 chassiset for bedre at understøtte de stadig længere varevogne, også differentialet er kraftigere. Mekanikerne havde andre problemer, på grund af manglende præcision i
første led, måtte man næsten altid tilpasse hver enkelt del i motoren separat, det hæmmede arbejdet og
forøgede prisen. Motorens hoveddimensioner 74 x 120 mm gav 24 hk ved 1900 opm. Den skattepligtige heste-
kraft blev udregnet til 7,9. Privatautomobiler skulle betale 10 kr. pr. hk hvis de var mindre end 8 hk, så
motorskatten blev 79 kr. |
slutningen af 1914 ændret boringen til 80 mm, ydelsen var nu 28 hk. Alligevel beholdt
man begge modeller og havde i 1915 følgende modeller: S.V.l var den tyske grundmodel med 24 hk motor, og en
akselafstand på 3000 mm. |
stærket, blandt andet var kardanaksel og differentiale kraftigere. Den havde betegnelsen CLa 0,75 (lasteevne 750 kg). S.V.4 havde stadig samme motor, men nu var chassiset forlænget yderligere til 3400 mm. Som varevogn hed den CLa l, og var interessant ved at have dobbelte „pneumatiske" gummidæk på baghjulene. Det normale var naturligvis fast gummi, men fordelen ved luftgummiet var at normalhastigheden steg fra 35 til 40 kmt, samt at vognens svage punkt, baghjulslejerne, blev skånet. Lasteevnen var l ton. |
Det sværeste chassis med 28 hk motoren var lastautomobilet model CLa 1,5 (let type) der
adskilte sig fra CLa l ved at have fast gummi bagtil og sværere dimensioner. Man skriver: „Ogsaa her
foregaar Drivanordningen ved Hjælp af Kardan, og de koniske Hjul, saavel Spids- som Kronhjul, er af vort
specielle svenske Tandhjulsmateriale, der næppe har sin Mage i Verden." S.V.5 er den næste i rækken og her ser man igen nye mål i motoren, 80 x 140 mm og en ydelse på 30 hk. Modellerne forde- |